fredag 22 december 2017

Lucka 19: Exit väst

Nuförtiden följer jag ett gäng brittiska och amerikanska booktubers (folk som pratar om böcker på YouTube). Det gör att jag ofta blir sugen på att läsa massor av anglosaxisk litteratur en bra stund innan de kommer i svensk översättning. Så var det för mig med Mohsin Hamids nya bok Exit Väst, som tur var behövde jag inte vänta allt för länge.

Det är en bok som handlar om kärlek och om migration. Vi får följa det unga paret Naida och Saeed. De träffas på en kvällskurs och tycke uppstår. Ungefär samtidigt som deras kärlek börjar spira så bryter ett inbördeskrig ut (vi vet inte vilket land de befinner sig i mer än att det är ett muslimskt land). De bestämmer sig för att fly tillsammans och genom en av alla dessa hemliga dörrar som finns. Genom att betala för dig kan du köpa dig en flyktväg genom en dörr som leder dig till en annan plats i världen, vilken vet du inte på förhand. Borta är gummibåtar på farliga hav och istället gestaltas flykten genom en typ av magisk realism. Hamid har delvis gjort detta för att fokusera mer på vad migrationen gör med människor än själva flyktvägen.

Vi får följa de unga tu först i London (även här en annan typ av London än den vi känner idag) och sedan kommer de till USA. Det jag gillar med boken är dess sparsmakade form. Det går fort att läsa men det är inte en tunn berättelse även om boken inte är särskilt tjock. Vi får känslor, tankar och upplevelser av hur det är att lämna ditt hem bakom dig med allt vad det innebär, hur det är att vara migrant och om att önska sig ett annat liv. Idag är det så vanligt att rapporteringen kring migrationen fastnar i hur människor flyr, de blir siffror och statistik. I den här boken får vi människor av kött och blod och en betydligt bättre insikt i hur det är att lämna och att rota sig i något nytt. Vi får också lära oss vad det kan göra med relationer när du tvingas fly. Nadia och Saeed har det inte lätt och deras kärlekshistoria är intressant att följa. För egentligen handlar boken mer om dem och deras relation än om flykt.

Jag var först skeptisk när jag hörde att boken innehöll magisk realism för det är verkligen inte min grej. Men så här i efterhand kan jag verkligen uppskatta det då historien fick ett annat fokus av dessa dörrar. De gav mig en bättre förståelse för hur det är att vara migrant och att det handlar om så mycket mer än hur du gör för att ta dig från kriget och vad det gör med dig. Min förhoppning är att boken hittar till många läsare i dessa tider när migrationen är högt upp på den politiska agendan och den används av vissa krafter för att splittra oss. Genom att läsa den här boken ges det perspektiv och en förståelse för personerna som dessvärre avhumaniseras i rapporteringen.

När Mohsin Hamid var på Sverigebesök hade jag turen att få intervjua honom. Här kan du läsa min intervju.

2 kommentarer:

  1. Den här vill jag så gärna läsa. Spännande möte också!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du gör rätt i, den är väldigt lättläst.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.