torsdag 21 december 2017

Lucka 18: Att vara bloggambassadör

I år har jag haft den stora förmånen att vara bloggambassadör för både Årets bok och Augustpriset. Från april till september läste jag nominerade böcker till Årets bok. Dessutom fick jag vara med i TV och prata om de nominerade böckerna. Jag gjorde min TV-debut i Nyhetsmorgon i TV4 tillsammans med jurymedlemmen Helena. Det var oerhört nervöst innan men jag överlevde. Förutom att vara med i TV så fick jag alla de 12 nominerade böckerna (hann dessvärre inte läsa alla), skrev blogginlägg och spelade in videos om både vilka böcker jag trodde skulle nomineras och en genomgång av de som faktiskt nominerades. Det var första gången Årets bok hade ambassadörer och vi var ett gäng bloggare/poddare/Instagrammare. Jag hade oerhört skoj och skulle verkligen kunna tänka mig att vara det igen. För Årets bok är tillbaka nästa år och i vanlig ordning får vi veta i april vilka som nominerats och sen till Bokmässan vilken bok som vann.


Så i höstas valdes jag ut till att vara en av bloggambassadörerna för Augustpriset. Jag skulle bevaka barn- och ungdomskategorin tillsammans med tre andra. Innan uppdraget drog igång bjöds jag in till förhandstippande avsnittet av Augustpodden, där jag tillsammans med Emma Frans, Jens Liljestrand och Daniel Sjölin tippade vilka böcker vi trodde skulle nomineras. För andra året i rad hölls ett publikt evenemang vid tillkännagivandet av de nominerade. Då var jag "folkets röst" och fick komma upp på scen och prata med Daniel Sjölin om hur snacket gick i sociala medier kring de nominerade (jag kom upp på scen ungefär en timme efter att titlarna avslöjats). Jag var så nervös innan jag skulle upp på scen att jag nästintill slängde mig på Johannes Anyuru backstage då jag skulle gratulera honom till nomineringen. Inte en av mina bästa stunder men å andra sidan jag har fått krama om Johannes Anyuru (varsågoda bli avundsjuka!). Efter det eventet återstod att läsa de nominerade böckerna, tippa en vinnare och så till sist att gå på Augustgalan. Jag skrev även här blogginlägg och spelade in videos om vilka jag trodde skulle nomineras och vilka som sen gjorde det. En av de roligaste sakerna med att vara ambassadör för Augustpriset är att få möjlighet att träffa de andra ambassadörerna och vi sågs både på nomineringseventet och galan och det var ett så härligt gäng som jag följt men inte haft möjlighet att träffa alla live innan.



Båda dessa priser har vad jag förstår ambassadörer med olika sociala medier-kanaler/poddar och ambitionen är att vi ska sprida informationen om priserna i våra kanaler och på så sätt öka kännedomen om priserna genom att bland annat prata om de nominerade titlarna och vara med och tippa vinnare. Det var en stor ära för mig att få vara ambassadör för båda dessa priser och alla roliga saker som de medförde att jag fick vara med om utöver möjligheten att få läsa massor med bra böcker. Tack snälla Bonniers Bokklubbar och Förläggarföreningen för förtroendet!

6 kommentarer:

  1. Vilka grejer du varit med om! Du är så cool Johanna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det någon som är cool Agnes så är det du! Jag är så oerhört imponerad och inspirerad av dig. Hoppas att vi ses snart!

      Radera
  2. Vi var så glada att ha dig som ambassadör, Johanna! :) //Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot våren och detta års omgång av Årets bok!

      Radera
  3. Hej Johanna! Varmt tack för ditt stora engagemang för böcker och läsande och för att du sprider inspiration och kunskap! Vi är glada och stolta över ditt engagemang som ambassadör för Augustpriset! Bästa hälsningar Karin, Förläggareföreningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ära att bli utvald att vara ambassadör! Vi ses på #Boken2018.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.