torsdag 17 december 2015

Lucka 17: Nick Brandt och Vee Speers

Ett museum/konsthall som jag ofta återvänder till är Fotografiska i Stockholm. Det är dock med blandat omdöme, vissa utställningar gillar jag inte alls och vissa går jag och ser fler gånger om. I våras ställde de ut Nick Brandt för tredje gången och nu slöts cirkeln med hans bilder från Östafrika och om dess utrotningshotade djur. Utställningen hette On This Earth The Shadow Falls Across The Ravaged Land och hans majestätiska porträtt av elefanter, lejon och andra djur från savannen går att titta på hur länge som helst. Det känns också så hemskt tragiskt hur dessa vackra djur tjuvjagas och hotas utrotas. Jag fotade väl i stort sett varenda tavla och här är några av mina favoriter.
En annan fotograf som återkom till Fotografiska i våras var Vee Speers och hans porträtt av barn. När han ställde ut förra gången var barnen små och när han nu återvänder till dem är de tonåringar. I utställningen fick vi se bilderna från omgång ett sida vid sida med de nytagna bilderna. Jag köpte en av affischerna från förra gången han ställdes ut och nu fick jag hålla mig från att köpa upp alla som finns med hans bilder i museieshopen. Det kanske blir lite märkligt om jag har hela min lägenhet med inramade bilder av honom bara. Men jag gillar verkligen hans lekfullhet, ljuset i bilderna och det lite melankoliska hos barnen som är barn men samtidigt ser så vuxna ut. Den här utställningen hette Bulletproof och förra gången hette den The Birthday Party.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.