lördag 29 december 2018

Lucka 21: Resan till Edinburgh

I februari åkte Piff och Puff (mer kända som Emelie och Johanna) till Skottland för första gången. Tidigare har syrran och jag varit i London men vi ville vidga våra brittiska vyer något och bokade in en långweekend i norr. Innan vi åkte fick vi flera kommentarer om att vi var smått galna som åkte dit i februari, det skulle vara så kallt, regnigt och blåsigt sades det. Vi hade dock som vanligt tur med vädret och alla fyra dagar var det strålande sol och inte alls så kallt. Jag tänkte ger er mina fem bästa tips på saker att se och göra i Edinburgh.

1. Boka in en afternoon tea på The Dome. Detta gamla bankhus huserar idag både mycket läckra barer och restauranger på nedervåningen och tesalong på övervåningen. Boka bord via deras webb innan ni åker dit för att garantera att ni får plats för det är ett mycket populärt ställe. Min syster som är vegan fick enligt egen utsago den godaste afternoon tea hon varit med om. Inte alls torrt och tråkigt utan fullgoda alternativ. Jag tog det vegetariska alternativet och vi båda två fick knäppa upp en knapp innan vi gick hem. Godsakerna högst upp orkade vi inte med så de fick vi med oss i en vacker pappersask att smaska på senare.

2. Promenera upp längst med The Royal Mile. Det är som vår motsvarighet till Gamla stan i Stockholm. Det är som en huvudgata på väg upp till slottet som ligger längst upp på en brant. Under vår promenad såg vi både män i kilt som spelade säckpipa, besökte en kyrka som nu var omgjord till ett kulturhus och restaurang och ex antal butiker med skotskrutiga klädesplagg. Gågatan är turisttät så ett tips är att som vi gå den uppför under tidig förmiddag för att undvika den värsta trängseln. 

3. Vad är en resa utan ett besök till minst en boklåda? Inte en riktig resa såklart. Under vår vistelse lyckades jag få till två besök på Waterstones. Det hjälpte att de både hade gratis wifi och sköna fåtöljer att parkera syrran i medan jag strosade runt i en timme och sen kunde vi fika högst upp innan vi gick under vårt andra besök.
     
4. Besök National Museum of Scottland. Det är fyra museer på ett och samma ställe. Där hittar du en naturhistorisk avdelning, en flygavdelning, en jordbruksavdelning, en krigsavdelning, en avdelning med uppfinningar och så deras samlingar som bland annat innehåller en modeavdelning. Det här är ett utflyktsmål som kan underhålla alla åldrar och under en hel dag för det finns så mycket spännande att titta på. Passa även på att ta er upp på taket för utsikten därifrån var magisk även för en höjdrädd. 
5. Mitt sista tips är att besöka Scottish National Gallery. Det finns på tre ställen i Edinburgh, den med historisk konst ligger på The Mound mitt i city, det för modern konst ligger en bit från city på Belfoard Road och så det för porträtt ligger på Queen Street. Vi besökte det för historisk konst och porträttmuseet och ska jag välja ett av dessa så säger jag gå till det för historisk konst. Vi var där en hel eftermiddag, åt en tidig middag i den trevliga restaurangen och shoppade i de båda välsorterade museishoparna innan vi begav oss tillbaka till hotellet med trötta fötter. 

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa! En stad att älska! Jag var där nu i december och skulle gärna åka tillbaka. Dock på en årstid då man inte fryser ihjäl helt. Så mycket att se och göra där! Och afternoon tea, I love it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill verkligen utforska mer av Skottland. Och nästa gång ska jag göra en tur till The Highlands. Det ska vara helt enastående vackert.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.