torsdag 19 oktober 2017

Stockholm Literature 2017


Nästa vecka är det äntligen dags för Stockholm Literature. Det är min favorit bland litteraturfestivaler. Jag tycker att det är så skönt att de fokuserar på samtalet och inte kommersen kring böckerna. I fokus står den översatta litteraturen och under två dagar kan du lyssna till både samtal, uppläsningar och gå på poesivandringar. I år fyller Stockholm Literature fem år och festivalen invigs på fredagen. Då delas priset för bästa översättning ut och sedan är det mingel i baren på museet. Jag tänkte tipsa om punkter i programmet som jag inte tycker att ni bör missa.

Lördag
  • 11.30–12.15 Mohsin Hamid & Yukiko Duke
  • 12.00–12.45 Poesivandring i utställningen Manipulera världen – Aktivera Öyvind Fahlström
  • 12.30–12.50 Johannes Anyuru (läsning)
  • 14.00–14.45 Julian Barnes & Daniel Harding
  • 14.00–14.20 Mohsin Hamid (läsning)
  • 15.15–16.15 Johannes Anyuru & Ida Linde
  • 16.00–16.20 Petina Gappah (läsning)
Söndag
  • 11.30–12.15 Hakan Günday & Cecilia Uddén
  • 11.30–11.50 Agneta Pleijel (läsning)
  • 12.00–12.20 Jason Diakité (läsning)
  • 12.30–12.50 Julian Barnes (läsning)
  • 12.45–13.30 Johanna Adorján & Kjell Westö & Kristoffer Leandoer
  • 14.00–14.45 Petina Gappah & Jason Diakité  
  • 14.30–14.50 Kjell Westö (läsning)
  • 15.00 Guidad visning av Manipulera världen – Aktivera Öyvind Fahlström, på svenska
Jag kommer att vara på festivalen alla dagar och har ett gäng böcker jag planerar att läsa innan festivalen nästa vecka. Här kan ni se när jag pratar om vilka de är.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag lämnade bokbloggsvärlden för några år sen och är nu tillbaka! Dock verkar alla bokbloggare jag småpratade med vara borta de också, vilket är så himla tråkigt! Jag blev därför jätteglad när jag hittade din blogg, så kul att folk fortfarande håller på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka till bokbloggsfären Elin! Många bloggare hänger på Instagram och/eller Twitter numera. Så sök på bloggnamnen där så kanske du hittar dem igen. :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Vilken är skoj för som besökare hinner en inte se allt som pågår så det är trösterikt att vissa samtal går att se i efterhand.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.