söndag 22 oktober 2017

Läs Annika Thor med Johanna: träff 3 om Havets djup

Så mina vänner vi är nu mitt uppe i bokcirklandet av böckerna om systrarna Steffi och Nelli av Annika Thor. Idag ska vi prata om tredje boken Havets djup. Om du är ny i bokcirkeln (som det för övrigt går att hoppa på när du vill) kan du läsa mer om upplägget här. Och här kan du ta del av vårt samtal kring bok ett En ö i havet och här om bok två Näckrosdammen. Vill du hellre ta del av cirkeln i videoformat kan du klicka in dig på min YouTube-kanal istället, här är en länk.

Då går vi över till att prata om boken som står i centrum idag. När den här boken börjar har vi hoppat fram några år och Steffi är nu 16 år. Näst sista boken tycker jag handlar mycket om att det snart är det slut. Steffis tid på läroverket är snart slut då den här boken utspelar sig under vårterminen innan realexamen. Till hösten ska flera av hennes klasskamrater börja på gymnasiet. Men hur ska det går för henne? Kommer hjälpkommittén att betala även för gymnasiet? Om inte är hennes tid i skolan slut då och vad händer i så fall med drömmen om att bli läkare?

Vi märker även av att kriget är på väg att ta slut och båda systrarna funderar mycket på vad det kommer att ha för inverkan på deras liv. Steffi bor ju i stan och är äldre nu så hon får reda på mer om vad som händer i världen. Dessutom har hon en ny bekantskap, Judith som bor på barnhem och likt henne har fått fly undan kriget i Wien. Judith vet mer än Steffi om vad som händer, framför allt med vuxna likt Steffi och Nellis föräldrar. När kriget tar slut är deras tid i Sverige slut då? Det är en fråga som hänger med under hela bokens gång. Kriget tar också mer plats i den här boken än i tidigare. Det kan ha att göra med att Steffi nu är äldre och får reda på mer saker, hon lever inte ett lika skyddat liv på ön som sin syster gör. Steffi bor numera hos väninnan Maj och hennes familj i deras nya och större lägenhet och vänskapen med Maj blir än viktigare för henne. Den är så fin att läsa om och förutom systrarna är Maj den jag bryr mig mycket om och undrar hur det ska gå för.

Nelli är tillbaka i den här boken. Hon upplevs av både sin syster och fosterfamilj som förbytt och hänger med sommargästens ena dotter Maud som är mer vild än tam i mångas ögon. Hon växer också upp i den här boken och funderar mer över vem hon är och var hon hör hemma. Under bokens gång blir det även uppenbart hur stor distansen är mellan systrarna. De lever så olika liv, de vill olika saker och de hanterar sin tid i Sverige på olika sätt. Steffis ansvarskänsla för sin lillasyster är påtaglig och det är svårare för henne att balansera förväntningarna att ta hand om systern och att samtidigt fokusera på sig själv och sin egen framtid. Speciellt i och med att de inte ses lika ofta och har en geografisk distans mellan sig dagligen.

Vera som är Steffis väninna från ön bor numer i Göteborg och i hennes sällskap blir vuxenblivandet med att gå på lokal och träffar killar en del av Steffis värld. Här kunde jag se tydliga kopplingar till Kristina Sandbergs böcker om Maj och frågan om villkoren för unga kvinnor då och nu. Steffi och Vera vill så olika saker här i livet och deras uppfattning om vad som står dem till buds är olika. Mycket har hänt med kvinnors frigörelse och villkor men ändå finns det än idag spår av de begränsningar som Steffi och Vera känner då under mitten av 40-talet.

Det ska bli mycket intressant att läsa vidare och se vad som händer systrarna. Vad händer med kriget och blir det en återförening med föräldrarna?

Vad tyckte du om Havets djup?

6 kommentarer:

  1. Jag tror jag tycker tredje boken är bland de bättre. Kanske är det inslagen med Vera som gör att jag tycker så. Visserligen är Steffis liv stormigt på ett sätt, men Vera stormar till det på ett sätt som är typiskt för många tonåringar. Här finns ännu fler tidlösa problem och tankeställningar, jag tycker det beskrivs bra och målgruppsanpassat vad gäller kärlek, både komplicerad, påtvingad eller fin. Pluspoäng till att Steffi vågar vågar stå upp för sig själv ger extra pluspoäng.
    Uppskattade även att läsa om Steffis funderingar inför framtiden, problematiken kring att hon kanske inte kan fortsätta studera som hon tänkt, om klasskillnader, där Steffi får vara både en privilegierad och en som inte har allt hon önskar.
    Finns mycket intressant för klassrumsdikssioner i denna bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om allt. Det är så skickligt av Thor att väva samman alla dessa aspekter så snyggt, läsvärt och målgruppsanpassat. Även glad att böckerna står sig så bra såhär 20 år efter att de gavs ut första gången.

      Radera
  2. Jag tänkte så mycket på likheterna med idag när jag läste böckerna. Att anledningen till att det trots allt går så bra för Steffi är att det finns personer i hennes närhet som engagerar sig och vill hjälpa henne. Jag tänker på alla de eldsjälar idag som engagerar sig för de nyanlända i Sverige och verkligen gör skillnad. Och jag tänker att jag och min familj borde göra mycket mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en angelägen och aktuell bokserie vilket känns sorgligt att detta inte är händelser som är förpassade till historien och aldrig skulle hända igen.

      Radera
  3. Jag mindes inte alls mycket från första gången jag läste boken, hade t.ex. glömt bort vad som hände Vera och tyvärr tror jag inte att liknande situationer är speciellt ovanliga idag. Kriget skildras mycket väl och framförallt Steffis funderingar över kriget, sina föräldrar och sin skolgång. Den här gången när jag läste boken reagerade jag verkligen över lärarinnan Björk och hennes relation till sin väninna. Blir så tydligt hur Steffi är beroende av att det finns folk som vill och kan hjälpa, något som är aktuellt även idag. Kontrasterna mellan Steffis och hennes judiske väninna Judiths liv blir så stora.
    Ska bli riktigt kul att läsa den sista boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns märkligt att säga att det är en fröjd att läsa om böckerna för de behandlar ju sorgliga ämnen. Men det är verkligen en riktigt läsupplevelse och extra roligt är det att läsa dem tillsammans med er.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.