tisdag 17 oktober 2017

Mina poddfavoriter

Jag är en mycket stor konsument av podcasts och lyssnar så gott som dagligen på en rad olika poddar. Idag tänkte jag ge er tips på mina favoriter. Först börjar vi med kulturella-/politiska-/samhällspoddar.
Nord & Francke
När jag blir stor vill jag vara som Maria G Francke och Kristin Nord. Dessa två coola katter gör en podd för och har en blogg hos Sydsvenskan. Dessvärre kommer podden med nya avsnitt varannan vecka och jag skulle vilja ha nya avsnitt oftare än så för jag älskar dessa två. Här är det högt och lågt i kulturella frågor. De recenserar böcker, pratar om Skam och annat populärkulturellt. Förra året på Bokmässan vågade jag mig fram och hälsade på Maria och Kristin på ett mingel och det var en av höjdpunkterna för min del på mässan det året.

Bildningspodden
Är du en person som skäms lite över kunskapsluckor inom främst historia, litteraturvetenskap och konstvetenskap? Då är det här podden som kan hjälpa dig med detta. Under en dryg timme hjälper Magnus Bremmer tillsammans med forskare dig att ta igen sådant du missade under skoltiden. Jag har lärt mig massor om sådant som jag inte hade koll på innan så som den grekiska tragedin, Elin Wägner och kurortens historia. Nya avsnitt varje onsdag.

USApodden
Det är lätt att tappa modet gällande världsläget just nu och framför allt när det gäller det stora landet i väst. Mitt sätt att hantera allt galet som händer är att låta riktigt kunniga personer reda ut nyheterna åt mig. Detta är en podd som startade under primärvalen förra våren, sedan följde de valet och så förlängdes podden när ni vet vem som valdes och de skulle då fortsätta fram till installationen i januari i år. Men sen blev podden permanent och nu behandlar de mer än bara presidenten. Podden görs av Sveriges Radio och i podden medverkar både nuvarande och tidigare USA-korrespondenter samt politiska kommentatorer. Nya avsnitt varje onsdag och sänds enbart i poddformat och inte i FM.

Europapodden
Likt podden ovan är detta en podd från Sveriges Radio och den fokuserar på europeisk politik. Det har varit val i en rad Europeiska länder i år, vi har Brexit-förhandlingar att bevaka och andra EU-frågor. Precis som i USApodden är det korrespondenter och utrikeskommentatorer som medverkar och det är så skönt med saklig rapportering och inte en massa tyckande till höger och vänster. Nya avsnitt varje tisdag, förutom när det är val då det har kommit en podd om dagen dagarna innan valdagen.
Gradvall
Jan Gradvall som är en känd musikjournalist gör en musikpodd för Sveriges Radio. Här samtalar han med artister, producenter och andra inom musikindustrin. Jag har lyssnat på otroligt bra samtal med bland annat Anna Ternheim och Veronica Maggio. Till skillnad från vissa andra musiker talar ut-program blir inte dessa samtal smetiga och krystade. I och med att Jan är så kunnig och duktig på att intervjua får vi komma personerna nära utan att behöva ta fram skämskudden. Nytt avsnitt kommer varannan fredag.

Söndagsintervjun
Att jag är en Public Service-kramare är nu uppenbart. Jag älskar att kunna lyssna på poddar utan reklam och då är poddar från Sveriges Radio bäst. En podd som jag inte lyssnar på varje avsnitt av men däremot så fort det är en gäst jag är intresserad av och det är Söndagsintervjun. Detta är ett program som sänds både i FM och som podd. Podden kommer ut redan innan helgen och sänds i radion på söndagar. Det jag gillar med podden är att programledaren Martin Wicklin inte har silkesvantar på sig. Han ställer tuffa frågor och intressanta följdfrågor vilket gör att vi som lyssnar får en bra bild av veckans gäst. Ett favoritavsnitt är det med Gudrun Sjödén.

Teaterprogrammet
Anneli Dufva träffar varje fredag en person inom teatervärlden. Hon samtalar med skådespelare, regissörer, scenografer, förläggare med flera om deras tid inom teatern. Tidigare var Roger Wilson programledare. Det är en härlig mix av personer som verkat länge och de som precis har börjat sina karriärer. Vi får höra snuttar ur det rika arkivet hos Radioteatern som gästerna har valt ut. Några av mina absoluta favoriter har gästat programmet och jag kan varmt rekommendera er att lyssna på samtalet med Stina Ekblad, Ingela Olsson, Suzanne Osten och Josette Bushell-Mingo.
Scenpodden
Medan Teaterprogrammet handlar om människorna på teatern så handlar Scenpodden mer om begrepp kopplade till scenkonst. Med hjälp av kända människor inom scenkonstvärlden samtalar regissören Rebecca Forsberg och teatervetaren Karin Helander om allt ifrån vad en scenograf är till radioteater och clownens röda näsa. Den är lite lik Bildningspodden så tillvida att det är en mycket lärorik podd som lär dig mycket matnyttigt. Nya avsnitt varannan fredag.

Vi-podden
Nu är Vi-podden tillbaka efter ett års uppehåll och det med ett nytt format. Det är Tidningen VI som gör podd igen. Fredrik Lindström samtalar med historikern Lars Trädghård om Sverige och hur pass inkluderande vi är egentligen. Helena von Zweigbergk samtalar med olika personer (missa inte hennes samtal med Lisa Nilsson). Johan Norberg pratar om musik. Och så får vi godbitar ur tidningens reportage och längre artiklar/porträtt. Nya avsnitt varannan vecka.

Kulturnytt i P1
Varje dag sänds Kulturnytt i P1 och varje dag släpps dessa sändningar som poddar. Jag har som tradition att lyssna på gårdagens sändningar samtidigt som jag gör mig i ordning på morgonen innan jag åker till jobbet. Det är perfekt sätt att få tidangivelser för hur jag ligger till tidsmässigt med intervaller om 5 och 10 min. Det ger mig också en bra överblick av vad som händer på kulturområdet både nationellt och internationellt. Är det någon fråga som kulturredaktionen kommer att fördjupa sig i under dagen så blir det fokus för systerprogrammet P1 Kultur som är en timme långt och sänds i etern kl 13.00 varje dag (mån-fre) och som även det går att lyssna på i poddformat.

För er som är sugna på poddtips gällande litteratur så kan ni ta er en titt på detta klipp. I det pratar jag om mina 10 favoritpoddar som handlar om böcker.


Vilka poddar är dina favoriter och vilka tycker du att jag borde lyssna på?

8 kommentarer:

  1. Tack för fina tips! Jag lyssnar inte på många poddar eftersom jag är en notorisk P1-slav, bara Bladen Brinner och Superältarna. Båda kan jag rekommendera varmt. Och nu tycker jag att alla ska börja lyssna på Flödet, den nya skolbibliotekspodden som vi har lagt ut en pilot av i förra veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flödet ska jag genast kolla upp. Jag började lyssna på Superältarna men kom av mig, vet inte varför. Ska återuppta lyssningen på den podden.

      Radera
  2. Jag blev riktigt glad av att höra att P3 Historia kommer tillbaka med nya avsnitt varannan vecka under hela 2018 istället för bara en handfull avsnitt, så den kommer att hamna högt upp på prio-listan även nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag lagt till i min app och ska lyssna ikapp lagom till nya avsnitt kommer. Tänker att den är lik Bildningspodden.

      Radera
  3. Flera poddar som jag måste kolla upp, tack! Lite förvånad över att Mellan raderna inte är med på din bokpoddlista, den tycker jag nog är allra bäst av de svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även den podden började jag lyssna på när den kom men sen slutade jag av någon anledning. Har börjat prenumerera igen i min poddapp och ska lyssna ikapp på gamla avsnitt.

      Radera
  4. Mellan raderna, Skogarna och Lundströms bokradio är mina bästa bokpoddar! Jag gillar också In Our Time, som bildningspodden fast från BBC. Norrlandspodden är också en älsklingspodd, med Po Tidholm och Sofia Mirjamsdotter. De är så kloka och så insatta i landsbygd- och glesbygdsfrågor samt media och politik. P3 historia lyssnar jag alltid på + massor av radioprogram så som Vetenskapsradion, Vetandets värld, kulturpoddar i P1, Klotet. Detta är ett litet urval, följer väl en sådär 40 poddar (men lyssnar inte på alla avsnitt, bara de som verkar intressanta). Ja, jag är en poddmissbrukare! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi poddmissbrukare tillsammans! Jag kollar genast upp In Our Time och Norrlandspodden.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.