söndag 21 februari 2016

Johannas topp 5: vecka 7

Det här har varit en otroligt jobbig vecka och jag var helt färdig när helgen kom. Under veckan har jag läst Liv efter liv och igår började vi cirkla om den och det känns skoj att läsa vad ni andra tyckte. Veckans tips består av ett favoritprogram, ett musiktips, en författare jag verkligen beundrar, en följetong och en text som inte vill lämna mig. Jag hoppas att ni har haft en bra vecka och är utvilade.

  • Lukas Grahams låt 7 Years har jag lyssnat på flera gånger dagligen sen jag hittade den för några veckor sedan. Den är både medryckande och sorglig på en och samma gång.
  • I måndags började radioföljetongen med Mary av Aris Fioretos. Den boken Augustnominerades i höstas men då var jag inte alls sugen på att läsa den. Nu när den går som radioföljetong läses den av skådespelerskan Maria Salah och nu vill jag verkligen lyssna på läsningen. Det är en skådespelerska som jag verkligen tycker om och hennes röst blir perfekt som inläsare. Följetongen kan lyssnas på i P1 måndag till fredag kl: 11.35 med repris måndag till torsdag 19.30 och lördag 05.30 eller hela följetongen på en gång på webben.

  • Robert Fux gästade Teaterprogrammet i P1 i fredags och jag kan verkligen rekommendera er att lyssna på det. Och för er som har möjlighet gå och se honom spela Ansvaret är vårt/Tingsten när den kommer tillbaka till Kulturhuset Stadsteatern i april. Det är bland det bästa jag någonsin sett. Läs min inlägg om den föreställningen här, länk.
  • Hanna Hellquist skrev en krönika i Lördagsmagasinet/DN en lördag för några veckor sedan som är allt utom munter men ändå så otroligt läsvärd. Den handlar om självmord och om att vara anhörig. Den texten berörde mig otroligt djupt och jag har inte kunnat sluta tänka på sen dess. Läs den här, länk.


  • Ända sedan Stockholm Literature 2013 när jag hörde Taiye Selasi första gången har jag lyssnat på henne flera gånger på nätet. Hon pratar så himla bra om det här med tillhörighet och identitet. Vad spelar det för roll var du kommer ifrån, var dina föräldrar kommer ifrån eller var du har bott och bor? I höstas pratade hon om detta i ett TED-talk med titeln Don't ask where I'm from, ask where I'm a local.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.