lördag 2 januari 2016

Kulturåret 2015: utställningar

 
Förr var jag en flitig museibesökare, förra året var jag i mitt tycke på väldigt få utställningar. Däremot såg jag väldigt mycket olika konstuttryck och det var spännande. Det har i år varit graffiti i industriområde söder om Stockholm, gigantiska gipsfigurer jämte de i marmor, fotografier, oljemålningar, skulpturer i tyg, modeutställningar, konst i en kohage, ljusinstallationer och plastark i labyrintformation för att nämna några. Jag har varit i på Eskilstuna konstmuseum, konst på Åsen i Södermanland, konsthall i Växjö och en rad konsthallar och museer i Stockholm. Om jag är svag för det nyskrivna när det gäller teater är jag mycket mer öppen för olika tidsåldrar och stilar när det gäller konst. Jag är också mer fri när jag tittar på konst och har slutat att försöka analysera det jag ser allt för mycket och nöja mig med att tänka om jag gillar det jag ser eller inte och vad det i så fall är jag gillar kontrar ogillar. Jag går ofta väldigt fort genom en utställning och skannar snabbt av det jag ser. Är det en utställning jag gillar så brukar jag istället se den flera gånger snarare än att gå en halv dag första gången. När jag gick igenom albumen i mobilen fanns det mycket konst avfotograferat och så här ser min topplista ut gällande utställningar från förra året (även här, klicka på namnet på utställningen fr att komma till ett blogginlägg/recension):
Något som kanske får fart på mitt besökande av utställningar igen är att det från och med 1 januari blev gratis att gå på ett helt gäng museer igen (HURRA!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.