lördag 2 januari 2016

Kulturåret 2015: teater


När jag tänkte tillbaka på kulturåret 2015 var teater det jag trodde att jag varit minst på av alla kulturyttringar. Att det litteraturrelaterade skulle komma i topp var självklart men jag blev överraskad när jag såg hur många föreställningar jag varit på förra året. Det blev hela 20 st varav några föreställningar såg jag flera gånger. Det var inte illa och dessutom visar det att teater är något jag verkligen tycker om att gå på. För mig var 2015 ett år med mycket nyskrivet och föga förvånande höll jag mig till Dramaten, Stadsteatern/Parkteatern och Unga Klara. Mina favoriter från förra året var följande pjäser:
Om ni klickar på respektive pjäs så kommer ni till ett blogginlägg/recension av just den föreställningen. Det ska bli väldigt spännande i vår då jag kommer att jobba med teater (inte själv stå på scen utan vara kommunikatör för teater på en av landets största teatrar). Det kommer att bli mycket teater i tjänsten och frågan är hur mycket jag kommer att gå på fritiden. För andra året i rad skriver jag i sammanfattningen att det är nyskrivet jag gillar bäst och att jag på sätt och vis har tröttnat på klassikerna. Imorgon blir det framtidsspaning med det jag är sugen på gällande kulturvåren 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.