söndag 10 maj 2015

Nära till aldrig- första träffen

Vi har nått första veckan i cirklandet av Nära till aldrig av J.A Redmerski. Jag och min cirkelpartner Sofia Fritzon har läst till s. 115 (i den tryckta boken) och det är dags att prata lite om vad vi tycker så här långt. Under de här första drygt 100 sidorna har vi fått stifta bekantskap med Camryn, kallad Cam och Andrew. De har träffats på en bussresa genom landet. Cam är på väg bort från sitt liv där hemma och tack vare en bakad potatis hittar hon på en historia om var hon är på väg. Andrew är på väg till sin pappa som ligger för döden med en obotlig hjärntumör. De är med andra ord inte så uppåt och lyckliga just nu. Boken är uppdelad i både kapitel och i delar, där delarna berättas ur antingen Cam eller Andrews perspektiv. Vi fick först lära känna Camryn och sedan efter halva läsningen så fick vi läsa historien och fick lite bakgrundshistoria till Andrew.

Det som slår mig och även stör mig är det här med underskön ljuvlig tjej som är oskuldsfull och i behov av beskydd träffar snygg, muskulös och våldsam kille. Varför är det alltid det upplägget i den här typen av bok? Jag antar att den på den amerikanska marknaden fick benämningen New Adult, vilket är lite mer sexig form av Young Adult. I Underbara helvete av Jamie McGuire är det samma typ av karaktärer. I början av När till aldrig tyckte jag dock att den var strået vassare än Underbara helvete och att det föl mig mer i smaken. Men så blev Andrew våldsam och spöar skiten ut en kille som förvisso försöker våldta Cam men ändå det blir så brutalt och våldsamt och hur hon då faller ännu mer för honom. Jag hoppas att de här dragen hos Andrew kommer att tonas ner och att vi kan gå tillbaka till hur han var innan under resten av boken. För annars finns det en risk att jag börjar störa mig så mycket på våldet att jag inte tar till mig resten av historien.

Jag undrar även över två andra saker, ett varför berättar inte Cam för sin mamma att hon har gett sig av om de nu är så nära och två Cams relation till bästa vännen Nathalie har jag svårt för. Nathalies kille Damon stöter på Cam och när hon berättar detta för kompisen så stänger hon bara av och vägrar prata med Cam. Hela det scenariot kändes som om det hade kunnat utvecklas lite mer för nu köper jag inte riktigt hennes anledning att hastigt och lustigt ge sig av på en resa utan mål. Jag kanske låter lite väl negativ här men det ska sägas att jag ändå vill läsa vidare och framför allt se hur Cams och Andrews kärlesrelation utvecklas för det känns givet att de är vänner nu men kommer att bli mer än det.

Nästa vecka ska vi ha läst till och med sid. 229. Väl mött då och kommentera gärna med dina tankar om läsningen här eller hos Sofia.

2 kommentarer:

  1. Jag köper inte heller det hastiga uppbrottet och att ge sig av på en resa utan mål. Hur kan hon och Natalie varit bästa vänner i så många år och inte försöka reda ut det? Vänskapen känns ingenting värd. Känner mig också trött på upplägget, oskyldig tjej och våldsam kille, det känns gjort så många gånger redan. Hoppas på mer kemi och attraktion i fortsättningen för just nu känns den obefintlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej eller hur, så nära vänner och vips så åker hon ifrån henne. Vi får hålla tummarna att det blir lite mer kemi och attraktion.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.