torsdag 12 juni 2014

3x Shannon Stacey

Efter att ha slukat På ön beställde jag raskt de tre böcker i Familjen Kowalski-serien som Harlequin har översatt till svenska och som är skrivna av Shannon Stacey. Även här efter att ha läst Izas blogg och recension av en av böckerna. Lika raskt som jag beställde böckerna hade jag läst ut dem. Helt perfekt slappna-av-läsning var det. Tre böcker fyllda med romantik och kärlek. De tre som hittills är översatta och som jag har läst är: Bara för dig, Ett nytt liv och Min så kallade kärlek
Bilden har jag lånat från bokus.se
Den första boken i serien, Bara för dig, handlar om Keri och Joe. Hon är stjärnreporter och han är framgångsrik och enstörig författare. Keri står inför ett ultimatum från sin chef, fixa en intervju med Joe Kowalski eller sök nytt jobb. Detta efter att chefen fått reda på att Keri och Joe hade en fling för 20år sedan. Joe är inte alls sugen på att bli intervjuad, än mindre av Keri. Återigen finner Keri sig i ett ultimatum, den hr gången från Joe. Om hon följer med på familjen Kowalskis traditionella campingsemester i två veckor får hon ställa frågor till honom. Hon får ställa en fråga för varje dag som hon står ut. Det är fullt med barn, vuxna bröder Kowalski, mygg, bråk, folk som blir sams, trånga husvagnar och små stugor. Och inget blir som Keri och Joe tänkt sig.

Boken puttrar på i ett behagligt tempo och det går snabbt att läsa den. Visst är den förutsägbar men jag tyckte ändå att den var bra och underhållande. Familjen Kowalski är stor, de är tighta och jag trivs med att bekanta mig med dem.
Bilden har jag lånat från bokus.se
Ett nytt liv, bok nummer två var min favorit av de tre böckerna. Den handlar om Kevin Kowalski och Beth. Kevin äger en bar och en dag kommer Beth dit med sin närgångna chef. Från Kevins sida uppstår tycke. Deras vägar skingras och sammanförs inte fören igen på ett bröllop och de har en intim kväll tillsammans. Men så skiljs de åt igen, Kevin kan inte sluta tänka på Beth. Så en dag dyker hon upp igen, gravid. Där och då börjar de sitt livs resa tillsammans, men ändå inte tillsammans. För Beth vägrar att inleda ett förhållande med Kevin, som i sin tur är mer än redo att slå sig ner och rota sig.

Här är det längtan, trånande, en graviditet, en tjurskallig och en av kärlek förlorad. Och jag är slukade boken på en kväll och sen natt. Jag var frustrerad över att Beths argument och avståndstagande och ville bara säga till henne att sänka garden och släppa in kärleken.
Bilden har jag lånat från bokus.se
Mitt så kallade liv handlar om en kusin till de två bröder Kowalski som vi hitintills har träffat på. Sean har inte hunnit vara civil särskilt länge (han har varit soldat i 12 år) när Emma dyker upp vid hans dörr och meddelar att han är hennes fästman. Eller det är en sanning med modifikation. Hon har hittat på att hon har en fästman och nu kommer hennes farmor (den hon har ljugit för) på besök och vill träffa den här fästmannen. Emma har sagt att han heter Sean och nu skulle hon behöva be honom om en tjänst, att låtsas vara hennes kille under den månad som farmor är på besök. Sicken galen kvinna tänker Sean men ställer ändå upp. Men det här att låtsas att vara tillsammans när de inte är det visar sig att vara svårare än de tror.

Även den här boken föll mig i smaken och när den var slut undrar jag hur det gick sedan. De andra två böckerna hade en epilog men det hade inte den här. Om traditionen med att läsarna får träffa familjen igen och igen i böckerna hoppas jag att Emma och Sean kommer åter i någon av de anda böckerna i serien.

Det här är tre romantiska böckerna var trevlig läsning. Det var lagom dos av både romantik och erotik. Här är det inga hårdhänta män som dominerar underordnade kvinnor. Visst är de rätt förutsägbara men det stör mig inte. Det är ju vägen till slutet som är det viktiga inte det lyckliga slutet. Jag hoppas att det svenska förlaget översätter flera av böckerna i serien. För jag vill gärna veta hur det går för dem alla i familjen Kowalski och och återse dem.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om dessa också! Jag håller med om att det är förutsägbart, men ibland är det skönt med lättsam och trevlig läsning. Nästa författare jag tänkte prova är Susan Mallery, har läst den första men har ytterligare två olästa i paddan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh henne ska jag kolla upp. Jag har just läst ut min första bok av Susan Wiggs.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.