torsdag 25 april 2013

Stockholm-Vimmelboken

En otroligt trevlig sak landade i min brevlåda för ett tag sedan. Min allra första inbjudan på papper till en bokrelease. Och titta visst är den fin? Den är till och med adresserad till mig med mitt bloggnamn högst upp.
Inbjudan gällde releasen av boken Stockholm- Vimmelboken av Judith Drews. Igår var jag så på bokreleasen på Talent Gallery där det även var en vernissage. Det var en trång men trevlig tillställning. Vi fick titta på de silkes screentryck som ställdes ut och som går att se i boken också. Vi hörde förläggaren Erik Titusson berätta om hur boken kom till och berätta mer om illustratören. Det gick att köpa konsten som ställdes ut eller om plånboken var tom kunde besökarna själva färglägga illustrationer från boken.
Boken då, vad tyckte jag om den? Jag fick några dagar innan vernissagen och releasen hem  Stockholm-Vimmelboken i brevlådan så jag hade hunnit läsa den innan. Det är en rikt illustrerad bok och då menar jag rikt illustrerad. Det finns ingen text men väl massor av figurer (70 st) att titta på och följa utmed sidorna. Det finns allt ifrån kända till okända personer som figurerar i berättelsen. Vi får även en fin rundvandring i Stockholms innerstad. Det här är en bok som passar alla åldrar. Mindre barn kanske "bara" ser olika personer/figurer medan äldre barn och vuxna kanske känner igen en och annan karaktär.
Bilden har jag lånat från lillapiratforlaget.se
Garanterat är det här en bok som du kan läsa en mängd gånger och finna något nytt varje gång. Att läsa den tillsammans med någon är också roligt för ni kommer säkert att se olika saker (vilket jag blev varse på releasen). En fantastisk hyllning till konst- och kulturstockholm med många av dess institutioner och kulturpersonligheter representerade. Jag tycker att det är en himla fin bok men det finns en sak som jag tycker är trist. Och det är att det är ett helvitt Stockholm vi möter och jag har svårt att känna igen mig. Det finns inte en enda icke-vit person och så ser det inte ut i vår huvudstad idag. Jag menar inte att det ska kvoteras in olika karaktärer för sakens skull men det känns inte trovärdigt att staden avbildas utan den etniska mångfald jag möter varje dag. Utöver detta är det här en mycket fin bok som ni kan ge ung som gammal, stockholmare som ickestockholmare, svensk som turist. Ett stort plus är att den är illustrerad på ett sätt som jag känner igen från bilderböckerna från när jag växte upp på mitten av åttiotalet. Jag tror att det är färgvalet som för tankarna åt det hållet.

Tack så mycket Lilla Piratförlaget för både inbjudan och recensionsexemplaret.

3 kommentarer:

  1. Blir riktigt nyfiken på Stockholm Vimmelboken! Är väldigt intresserad av stockholmsskildringar och den här verkar ju minst sagt annorlunda. Kul med en variant som enbart bygger på illustrationer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker verkligen att du ska köpa/låna den för det är en väldigt fin bok :-)

      Radera
  2. I will immediately clutch your rss as I can't in finding your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you've any?
    Please let me understand so that I may just subscribe.
    Thanks.

    Also visit my web blog: cellulite treatment

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.