lördag 8 december 2018

Lucka 8: Bokcirkla med förlagsfolk

I år har jag vid två tillfällen haft den stora förmånen och lyxen att få komma till Albert Bonniers förlag/ Wahlström & Widstrand och bokcirkla. De har nämligen en bokcirkel för översatt litteratur för de som arbetar i förlagshuset (Bonnierkoncernen är ju stor och har allt ifrån en drös förlag, till nätbokhandeln Adlibris och strömningstjänsten BookBeat). Så tillsammans med förläggare, förlagschefer, redaktörer, marknadsförare och säljare har jag som enda utomstående bokcirklat om en översatt bok. Jag bjöds in första gången i slutet av maj och andra gången i slutet av augusti. I maj pratade vi om Folkets skönhet av Merete Pryds Helle och i augusti var det Syskonen av Tessa Hadley som stod på agendan. Förutom att vara väldigt nervös att prata om en bok jag läst med sådana proffs som detta är har det även varit så himla skoj. De har välkomnat denna utböling och jag har lärt mig mycket kring att prata om vad jag gillat kontra ogillat med en bok. Jag har en bokcirkel tillsammans med ett gäng kompisar och även om jag tycket om att bokcirkla med dem så blir det ju ofta även prat om privata saker när vi ses och själva bokcirklandet kanske hamnar lite mer i bakgrunden. På dessa bokcirklar hos Bonniers har hela fokuset varit boken och vår läsning av den.
 Jag tror inte att det kommer bli fler tillfällen att bokcirkla med Bonniers på det här sättet för mig för det är ju en intern bokcirkel och jag jobbar ju inte där. Men jag är så tacksam för de två gånger jag fick komma dit och det har helt klart varit en av de bästa sakerna som hänt mig 2018. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.