lördag 1 december 2018

Lucka 1: Åka på läsretreat


Jag skulle vilja slå ett slag för att åka på läsretreat (på egen hand). Tidigt i våras hade jag en kämpig period med en nära anhörig som var sjuk, mycket på jobbet och en känsla av att jag behövde komma bort. Så en kväll bokade jag in mig på ett mycket trevligt och lyxigt hotell i en stad nära Stockholm. Detta var en torsdag och på fredagen efter lunch satte jag mig på ett tåg och åkte på retreat. Jag checkade in på hotellet, hade köpt badskum på Centralstationen, laddat upp med böcker jag var riktigt sugen på men inte hade ro att läsa hemma, stängde av telefonen och var bara jag i tre dagar. Under denna tid lämnade jag inte rummet mer än för att gå ner till restaurangen för att äta tre gånger om dagen. Annars varvade jag att läsa i sängen, i en härlig fåtölj och i skummbadet. Det var helt ljuvligt att få denna tid för mig själv men också att få ro att läsa och slukas upp av fiktionen för en hel helg. Jag läste hela tiden, när jag åkte tåg, som sällskap vid måltiderna och så på rummet med fönstret på glänt och stadsljuden som bakgrundsljud.

Så var det dags att gå på sommarsemester i juli och jag kände återigen att jag var nära bristningsgränsen och mest av allt behövde sova. Jag var inne i en period av sömnproblem igen och att sova hemma gick bara inte. För att fira semestern och ge mig själv ett avbrott tog jag återigen in på hotell för en läshelg. Jag bytte stad från förra gången men behöll samma hotellkedja, ännu en gång fick jag ett fantastiskt dubbelrum helt för mig själv, åt god mat, sov massor och läste böcker. Jag hade med en diktsamling och två skönlitterära böcker. Dock var jag mycket tröttare denna gång och jag sov mer än jag hann läsa men det var underbart att stänga av omvärlden (läs mobilen) och bara sova, äta och läsa ännu en hel helg.

Det är något visst med att åka bort och bo på hotell, ingen disk att ta hand om, jag behöver inte städa eller laga mat. Läsningen har verkligen varit kvalitativ under mina två läsretreat och jag längtar redan till nästa gång. För detta att resa bort helt själv, bara slappna av och läsa har visat sig vara ett vinnande koncept. Vill du ge dig själv något härligt i julklapp så boka in dig på ett hotell, ladda upp med mysiga kläder, en naggande god bokhög och bara njut.

Ps. Har ni tips på bra hotell tar jag gärna emot dem. Ds

8 kommentarer:

  1. Det låter jättehärligt! Och viktigt, skönt att du hittat ett sätt att koppla av och koppla in i böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen härligt och jag är förvånad att en helg sådär på egen hand kunde ge så mycket energi och återhämtning. Det behöver inte vara långt bort eller länge.

      Radera
  2. Låter så himlans härligt! Jag åker ju också på läsretreat men inte själv, trevligt det också men det hade varit lite lyxigt att testa helt ensam någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir lätt distraherad om jag skulle åka med andra och inte få lika mycket läst. Men så beror det ju på vad en vill få ut av ett läsretreat. Att ha folk att umgås med är ju inte fy skam det heller. :-)

      Radera
  3. Låter ju helt underbart! Det borde jag verkligen göra någongång.

    SvaraRadera
  4. Å, kan inte du tipsa om vilken hotellkedja det var? Jag vill också ha hotelltips inför ett läsretreat nämligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kedjan var Elite Hotell :-) Sen beror det på vilken typ av miljö du vill ha runt dig vilket hotell som lämpar sig bäst för dig.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.