onsdag 13 december 2017

Lucka 13: två dokumentärtips

Jag vill idag tipsa om två fantastiska dokumentärer om två författare som jag såg i våras och har sett om sen dess. Först ut är Maya Angelou: And still I rise som handlar om Maya Angelou. Dr Angelou fick jag upp ögonen för genom Oprah som ofta hade henne som gäst och refererade till henne och jag tittade slaviskt på The Oprah Winfrey Show som barn och tonåring. I dokumentären får vi lära känna Maya Angelou och hennes händelserika liv, både genom arkivmaterial och intervjuer gjorda med personer som stod henne nära. Jag har beundrat Maya Angelou länge och min beundran växte sig än större av att se filmen. Vilken enastående kvinna hon var. Det är inte för inte som Maya är ett av mina absoluta favoritnamn. Dokumentären finns numera på Netflix.


Den andra dokumentären handlar om James Baldwin och heter I Am Not Your Negro. Om dokumentären om Maya Angelou handlar främst om henne handlar den här filmen lika mycket om det amerikanska samhället och tre frontfigurer inom medborgarrättsrörelsen som alla stod James Baldwin nära. Dessa är Martin Luther King Jr, Malcolm X och Medgar Evers. Det är en smärtsam dokumentär men samtidigt gjord med sådan respekt och den hade en så stark inverkan på mig att få höra en svart intellektuell få prata till punkt. Mycket av det Baldwin pratar om i det arkivmaterial som till största delen utgör dokumentären är aktuellt idag och därför är detta en viktig och givande film att se. Samuel L. Jackson är berättaren och på sätt och vis Baldwins röst då han läser ett tidigare opublicerat material som ligger till grund för dokumentären. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.