söndag 4 juni 2017

Johannas topp 5: vecka 22

Det har varit en utmattande vecka på många sätt. Det stora landet i väst har dragit sig ur ett klimatavtal. Det har skett terrordåd både nära och långt bort. Själv dras jag med sjukdom efter sjukdom och känner mig riktigt låg för tillfället. Men på den positiva sidan så gick kickstarterkampanjen för Bladen brinner i mål i torsdags. Över 400 personer stöttade podden och det blir nu en och en halv säsong till. Ingen förutom Lisa och Johanna är gladare än jag över detta. Över till mina tips så här i elfte timmen, för snart är söndagen till ända.

1. Mo vann brittiska The Voice tidigare i år. Jag har lyssnat mycket på hans EP senaste tiden och en favorit där är covern på The Ambassadors låt Unsteady.


2. På lördagar har jag något som jag kallar för #poddlördag. Då lyssnar jag på poddar och oftast diskar/stryker/städar jag samtidigt. Igår var inget undantag och då lyssnade jag på ett mycket intressant samtal mellan Toni Morrison och Junot Dìaz. Det kommer från favoriten New York Public Library och deras samtal som oftast blir poddar efteråt.


3. För dig som vill lära dig lite mer om klassiker och deras författare kan jag verkligen rekommendera en kanal på YouTube som heter The School of Life och deras spellista om litteratur. Där håller jag på och betar av deras informativa och föredömligt korta klipp om författare från förr. Nu senast såg jag avsnittet om Virginia Woolf. 


4. På Netflix finns det en dokumentärserie om design och kreativitet som heter Abstract- The Art of Design. Jag fullkomligt älskar denna serie och tittade på tre avsnitt på raken när jag hittade den i helgen. Avsnittet behandlar en kreativ gren i taket. Jag har sett avsnitten om fotografen Platon, den grafiska designern Paula Scher och inredningsdesignern Ilse Crawford. Jag sparar mig lite nu för jag vill inte att serien ska ta slut och jag inte ska ha några avsnitt kvar.


5. En av de bästa poddarna om musik är Gradvall som görs av Jan Gradvall för Sveriges Radio. Ett av de senaste avsnitten gästas av Mapei och det kan jag verkligen rekommendera er att lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.