söndag 28 maj 2017

Johannas topp 5: vecka 21

En långhelg är snart slut för min del och den har handlat om att ta det lugnt. Snart är det sommar och semester och jag längtar verkligen efter den. Då har förhoppningsvis min läslust kommit tillbaka. Just nu är det mest olika typer av pyssel och podcasts som jag ägnar mig åt efter arbetet på kvällarna. Här kommer några kulturtips:


1. Väldigt väldigt sällan har min syster och jag likartade musiksmaker. Men ingen regel som inte har undantag. Den här covern med Jasmine Thompson tipsade syrran om och jag tyckte om den omedelbart. Har spelas om och om igen sen hon tipsade om den för några veckor sedan.

2. Jag har nyligen hittat till podcasten Arbetarlitteratur. Det är en podd som fokuserar på just arbetarlitteratur både klassiker och mer nyskriven. I avsnitt 12 är Anneli Jordahl gäst och pratar om sin senaste bok Som hundarna i Lafayette Park. Det var ett riktigt intressant avsnitt och gjorde att jag lyssnade på flera avsnitt efter det. Rekommenderar både just detta avsnitt och podden i allmänhet.


3. För lite mer än en vecka sedan var jag på pressfrukost hos Norstedts med tema faktaböcker. Då var Elisabeth Byström och Johan Ernfors från bloggen Minimalisterna där och pratade om sin kommande bok som heter Prylbanta. Jag blev riktigt sugen på att läsa boken och själv börja röja bland mina saker. I morse såg jag dokumentären Minimalism på Netflix. Den har ett väldigt snubbigt fokus och det är nästan bara killar som varit framgångsrika som sedan sadlar om och lever ett minimalistiskt liv som porträtteras och det är en stor nackdel med dokumentären. Men det är ändå en intressant inkörsport om du vill veta mer om att leva minimalistiskt.

4. Efter att jag hade twittrat om Tidningen Vi:s litteraturbåt och att jag inte vågar åka för att det bara är pensionärer som åker och då vill jag inte åka helt ensam, skrev Linnea som har bloggen Bokblomma ett inlägg om varför litteratursamtal liknar en träff med PRO. Det var väldigt intressant och behandlar frågan om hur vi får yngre personer att bli mer kulturella så att kulturtanten kan föryngras något. Jag tycker att ni ska läsa hennes inlägg.


5. Tidigare har jag tipsat om booktubers som jag gillar och nu har turen kommit till Simon på Savidges Reads. Han är så oerhört härlig och jag blir alltid på gott humör när jag tittar på hans videos. Speciellt gillar jag de långa vloggarna som han kallar tea and a catch up. Jag tycker verkligen att ni ska kolla in hans vloggar och följa honom. Om inte för att få härliga samtal om böcker samtidigt som ni båda dricker en stor kopp te.

Glöm inte att vara med och tävla om de 12 nominerade böckerna till Årets bok, sista dagen är idag. Jag drar en vinnare imorgon. Glöm heller inte att stötta podcasten Bladen brinner. Sista dagen på deras kickstarterkampanj är på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.