söndag 12 mars 2017

Johannas topp 5: vecka 10

Den här veckan har det snöat en omgång till i Stockholm, det har varit Internationella kvinnodagen och jag har legat däckad i influensan. Men nu är det söndag, här kommer ännu en omgång med kulturtips. Sen loggar jag ut och fortsätter min skrattfest med andra boken om Emanuel Kent av Åsa Asptjärn.

  1. Är det något jag inte kan få nog av så är det brittisk musik. Den här veckan har Jesse Glynnes låt gått på repeat och jag är helt fast.

  2. Igår, lördag, hade jag sedvanligt poddlördag som innebär att jag har maratonlyssning på olika poddar samtidigt som jag städar, pysslar, handarbetar eller bara slappar i soffan. Jag lyssnade på flera bra avsnitt och ett av dem var P1 Kulturs avsnitt från i fredags. Det var mycket film i det avsnittet och jag gillade verkligen hur bra och djupgående de diskuterade flera av de filmer som just haft premiär och som handlar om svarta människor på olika sätt. Jag rekommenderar verkligen I am not you negro om och med James Baldwin som de pratar om i avsnittet.


  3. En stor favorit är Caitlin Moran. Jag är osäker på om jag har delat detta klipp med henne tidigare men det förtjänar att spridas tusen gånger om så vi kör en repris i så fall. I hennes senaste bok Moranifesto skriver hon en text till alla tonårstjejer som hon möter på sina signeringar. Jag gråter och får gåshud varje gång jag lyssnar på klipper eller läser texten i boken.

  4. Under min maratonlyssning igår så hittade jag till podden 88 cups of tea. Där intervjuas författare och andra skrivande personer. Och senaste avsnittet innehåller en intervju med aktuella Angie Thomas som skrivit The Hate U Give. Jag gillade verkligen intervjun och blev ännu mer sugen på att läsa boken nu. Längtar tills jag åker till London för då har jag planerat att köpa den.


  5. Förra veckan såg jag den helt fantastiska filmen Dolda tillgångar (Hidden figures) och jag kan verkligen rekommendera den. Så stark berättelse som du både skrattar och gråter när du ser. Förstår inte att den inte nominerades för bästa film, den hade lätt kunnat ta La la lands plats.

6 kommentarer:

  1. Tack för inspirerande inlägg :) Dolda tillgångar skall jag också se, det verkar vara en film helt i min smak. Hoppas att du är frisk från influensan nu. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Blev en veckas uppehåll pga nackspärr men imorgon är jag tillbaka.

      Radera
  2. Även jag är nyfiken på The hate u give. Känns väldigt aktuell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Jag har bara hört gott om den.

      Radera
  3. Tack för bra tips på podd! Är alltid på jakt efter nya, bra poddar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Då kör jag ett poddtips igen imorgon. :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.