torsdag 8 december 2016

Lucka 7: Booktubers

Det är nog tack vare att jag följde med Frida till The English Bokkshop för att lyssna på Jen Campbell som jag fick upp ögonen för det här med booktubers. Jen är en av de första booktubers som jag följde och en av mina absoluta favoriter. Vad är då en booktuber? Jo det är någon som pratar om böcker på YouTube. Precis som vi som bloggar om böcker kallas bokbloggare så kallas de vloggare (blogg fast i videoformat) för booktubers. Någon svensk motsvarighet finns inte mig veterligen. Jag tänkte idag tipsa om mina favoriter bland den uppsjö av booktubers som finns. Nästan alla är på engelska då detta inte blivit lika stort som bokbloggande här i Sverige.

Vi börjar med Jen. Hos Jen får du tips på böcker du kanske inte skulle höra talas om annars. Hon gillar sagor, poesi och annan mer smal litteratur. Det är inte alltid jag klickar i want to readGoodreads efter att jag har sett avsnitt hos henne men hon pratar så himla fängslande om böcker att jag längtar efter nya videos så fort jag sett det senaste.
 

En annan favorit är Anna James- A Case of Books, tyvärr så lägger hon upp nya videos på tok för sällan. Anna kan otroligt mycket om böcker och främst barn- och ungdomsböcker. Hon har jobbat med böcker, att skriva om dem och intervjua författare länge och det märks på ett positivt sätt i hennes videos. Här är det både snygga klipp och böcker jag alltid vill läsa efter att ha hört henne prata om.


Tvillingarna Maddie och Bee på kanalen Heart Full of Books fokuserar mest på YA (young adult) och jag gillar verkligen att höra dem prata om böcker. De är målgruppen för böckerna och det är uppfriskande att inte bara lyssna till andra vuxna som pratar om YA utan även ungdomar. De är dessutom helt bedårande och jag gillar samspelet systrarna emellan. Dessutom är de frikostiga med att bjuda med oss och filma när de är på författarsamtal och signeringar.


Sanne på Books and Quills är från Nederländerna men bor sedan några år i London. Även här är det snygga videor och lite mer bokrelaterat än renodlade recensioner. Hon gillar att prata om utsidorna på böcker, hur du ska sortera din bokhylla och annat boksmaskigt. Numera driver hon Penguins ungdomskanal Penguin Plattform så det blir inte lika många videos från hennes som förr vilket är synd men å andra sidan är det bra kvalitet på Penguins videor.


Ett energiknippe utan dess likhet är Lauren på Lauren and the Books. Här går det i hundratio i talförmåga och hon riktigt sprudlar när hon pratar i klippen. Ofta stryker katten Minnie förbi och hennes kille David hörs ofta i bakgrunden. Jag gillar verkligen Laurens videos, hennes månadssummeringar, bookhauls (video med de böcker du köpt/fått), taggar och annat temabaserat.


För den som gillar klassiker men även höglitterärt kan jag rekommendera Lauren på Reads and Daydreams. Om du bara får upp ljudnivån så att du hör ok (alltid väldigt svårt att höra henne men väl värt att lyssna på) så kommer du här att få lära dig massor om Shakespeares, om litterära priser och månadssummeringar.

Mitt sista tips är mina svenska favoriter nämligen poddmakarna Katta och Fia som har podden En förbannad podd, de startade en YouTube-kanal i höstas och vi får vår abstinens stillad mellan avsnitten genom att titta på deras videos. Ibland dyker det upp något eller några av deras barn, de träffar författare och pratar en och en om en bok de gillat.


Har du någon booktuber som du vill tipsa om? Gärna någon på svenska för det har jag så dålig koll på hur utbudet ser ut bland inhemska booktubers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.