onsdag 22 juni 2016

Kristina Sandberg hos ABF Stockholm

Är det någon jag kan lyssna på hur länge som helst så är det Kristina Sandberg. En tidig morgon i mitten av april begav jag mig till ABF Stockholm för en författarfrukost med Kristina, i samtal med journalisten Johanna Palmström. Eftersom det var Kristina som skulle prata var det fullsatt i publiken (en man och resten kvinnor i olika åldrar). Många av de närvarande nickade instämmande när Johanna presenterade Kristina och frågade om någon läst böckerna om Maj. Sedan följde en timmes samtal om främst nygamla boken Ta itu som ges ut igen. Där vi håller oss på 70-talet och bekantar oss med Maria som ska självförverkliga sig själv och börjar läsa konstvetenskap på universitetet och samtidigt lider av psykisk ohälsa.

Utmed samtalets gång tänkte jag mycket på Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall och jag blev riktigt sugen på att läsa både den boken av henne och sedan Ta itu av Kristina Sandberg. Kvinnlig frigörelse, förväntningar på kvinnor kontra män och psykisk ohälsa är alla tre ämnen kanske inte de muntraste men nog så intressanta. Det var ett helt fantastiskt bra samtal och det märktes att Johannas både läst böckerna men även är påläst och kunnig i ämnen som feminism. Intresset både för Maj och hennes skapare verkar aldrig sina och jag unnar verkligen Kristina alla framgångar hon får för där har ni en hårt arbetande författare som dessutom är så vänlig och smart.

Jag behöver inte säga att signeringskön efteråt aldrig ville ta slut och att alla ville byta några ord med Kristna. Upplyft och på bra humör gick jag sedan ut i vårsolen, stärkt av att få börja dagen med ett så berikande samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.