torsdag 10 mars 2016

Kväll om bokbloggande på Knivsta bibliotek

I början av februari åkte jag med tåget till Knivsta och deras bibliotek för att prata om att blogga och framför allt bokblogga. Jag räknade med att det skulle vara min syster (som jag dragit med som stödpublik), bibliotekarien och den tonåring som önskat temakvällen. Till min stora glädje var det en hel del andra personer som kom och lyssnade, de var hela 15st. Det var allt ifrån tonåringar till pensionärer i publiken. Under kvällen pratade jag, Amanda som driver Bokpandan samt den tjej som har Bokmolnet.

Jag började med att prata om hur jag började blogga och varför det blev Sincerely Johanna. Sedan visade jag exempel på olika typer av bloggar och olika konstellationer av bloggare, de som bloggar själva och de som är en duo eller ett kollektiv. Publiken fick även se olika typer av layout på både bloggar och inlägg för att bli inspirerade och se att det inte bara finns ett sätt att blogga på. De fick även tips på hur de kan locka till sig nya läsare. Jag pratade också om vad som är roligast kontra svårast med att blogga.

Amanda pratade om sin blogg och om unga bloggare. Vad är det som driver dem, vad skiljer dem från andra åldersgrupper och varför startade hon sin blogg. Bokmolnet är en anonym boktipsarblogg som fokuserar mycket på korta och inspirerande inlägg om böckerna där omslaget får ta en stor plats.

Publiken ställde så många bra, intressanta och smarta frågor och jag hade en helt fantastisk kväll. Det var så roligt att det kom så många och lyssnade och att de var genuint intresserade. Vi pratade om recensionsexemplar, hur skriver jag om jag inte gillar en bok, hur är det att träffa andra bloggare live.  Jag fick tipsa om ungdomsböcker jag gillar och vi pratade om ungdomsböckers status och kvalitet idag kontra förr. I pausen och efteråt fick jag frågor från publiken som kanske inte ville/vågade ställa dem inför alla och jag kände mig som en liten guru. De två timmar som vi hade till vårt förfogande bara flög fram och jag var helt lycklig och hög på endorfiner på hemresan tillbaka till Stockholm. Än idag så ler jag stort när jag tänker tillbaka på kvällen. Den gav mig så mycket positivt tillbaka och var så rolig att vara en del av evenemanget. Det har varit en kämpig vinter och det här var en positiv upplevelse som jag värdesätter enormt. Extra roligt är att en person som kom fram och tackade efteråt och sa att hen blev inspirerad att själv starta en blogg nu har gjort det. Hur skoj är inte det? Ta fram en bok heter det och ni kan läsa den här, länk.

Om det är någon annan som skulle vilja att jag kommer och pratar om att blogga/bokblogga går det finfint att höra av er på sincerelyjohanna(@)gmail.com och om ni vill har referens kan jag förmedla kontakt till Knivsta bibliotek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.