fredag 4 mars 2016

Bokrean 2016- tips

Bokrean är igång sedan mitten av veckan. Jag har ännu inte köpt något vilket jag inte vet om jag ska ta som en bedrift eller med en känsla av oro för allmäntillståndet. Hur som tänkte jag tipsa er om böcker jag inte tycker att ni bör missa. Jag länkar till Bokus och Adlibris då jag inte kan det generella utbudet i de fysiska bokhandeln.
Ungdomsböcker
Djupa Ro av Lisa Bjärbo
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart
Ramona av Marta Söderberg
Fulast i världen av Ingrid Olsson
Släppa taget av Katarina von Bredow
Som eld av Sara Lövestam
Önska bort, önska nytt av Ingrid Olsson
Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg
Tyst av Hanna Harrington
Världens viktigaste kyss av David Levithan 
Jag, En av David Levithan 
Jag ger dig solen av Jandy Nelson
Lex bok av Sara Kadefors
 
Skönlitteratur (vuxen)
Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg
En enda natt av Simona Ahrnstedt
Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi
Och sen kom Poulette av Barbara Constantine
You had me at hello av Mhairi McFarlane 
Mitt hjärta går på av Christoffer Holst
Komma fram av Rainbow Rowell 
Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona av Anneli Jordahl 
Så länge du är min syster av Peo Bengtsson
Hausfrau av Jill Alexander Essbaum
Vi av David Nicholls
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri
Vi var alltid beredda av Annika Koldenius
Fakta
1900-talets design av Judith Miller
Nyponbuskar nyponbuskar hela vägen nyponbuskar av Jan Gradvall
Texter av Annika Norlin
När jag inte hade nåt av Ison Glasgow
Not that kind of girl av Lena Dunham
Banbrytande mode av Karina Ericsson Wärn
Bilden av modet av Lotta och Tonie Lewenhaupt
Rasismen i Sverige av red. Lawen Mohtadi och Devrim Mavi
Medan jag var ung av Yvonne Hirdman 
Meningen med hela skiten av Nina Åkestam

Så här ser det ut gällande antalet titlar på bokrean i år samt fördelningen i de olika kategorierna: 
Totalt: 3819
Svensk skönlitteratur: 286
Utländsk skönlitteratur i översättning till svenska: 329
Deckare och thrillers: 332
Barn och ungdomsböcker – skönlitteratur: 718
Barn och ungdomsböcker – facklitteratur: 91
Mat och dryck: 275
(Information hämtad från pressmeddelandet från Förläggarföreningen)

2 kommentarer:

  1. Det finns många riktigt bra böcker på rean i år! Men lite tråkigt att böcker som kom ut förra året redan finns på rean. Tråkigt för författarna, menar jag, men bra för folk som vill köpa bra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med, det känns trist att så nya böcker säljs till så låga priser så snart efter att de getts ut.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.