lördag 2 januari 2016

Kulturåret 2015: podcast


Är det något jag verkligen fick rutin på under 2015 så var det att lyssna på podcasts. Jag införde poddlördag som innebar långfrukost och några av de senaste avsnitten med mina favoritpoddar. Ofta lyssnar jag på en podd när jag målar naglarna (vilket jag gör väldigt ofta), stryker eller läser glossiga magasin i soffan. Det är väldigt lärorikt och underhållande. Många av de podcasts som jag återkommer till är också program i radion som sen släpps som podcast i olika podcastappar. Här kommer mina favoriter alla utom den sista lanserade under 2015, lyssna och hitta en ny favorit:
Fetmaland var helt briljant om fetma, övervikt, samhällets syn på överviktiga och självkänsla. Synd att det var så få program. Teaterprogrammet tar oss bakom kulisserna på sätt och vis. Vi får träffa skådespelare, regissörer, teaterchefer, manusförfattare, kostymörer med flera. Psyket handlar om psykisk ohälsa och det borde alla lyssna på, för alla har en psykisk hälsa och det handlar inte bara om att må dåligt. Gradvall förenar två saker jag verkligen gillar, musik och folk som kan musik. Bildningspodden är som att gå på en föreläsning på universitetet fast trevligare, mer avslappnat och utan krav på motprestationer. Bakom Boken är rena himmelriket för oss som är lite nördiga vad gäller förlag eller för er som kanske inte kan så mycket om hur det går till att ge ut böcker. Författarscenen är utvalda författarsamtal från Kulturhuset Stadsteaterns många författarserier med två nya samtal varje månad. Kritiken är ett kulturprogram som djupdyker i kultursfären med aktuella utställningar, böcker, pjäser och händelser. Tyvärr går det i graven nu och ersätts med ett timlångt kulturprogram. Blir säkert bra men jag är deppig för jag tycker Kritiken är ett av Sveriges Radios allra bästa kulturprogram.

Har du tips på en podcast som du gillar får du hemskt gärna lämna en kommentar. Jag är alltid på jakt efter en ny podcast att lyssna på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.