lördag 2 januari 2016

Kulturåret 2015: författarsamtal

Författarsamtal är nog det jag lägger mest tid på litterärt förutom själva läsandet. I den stad jag bor i finns det många arenor att lyssna på litterära samtal på och jag är stammis på en hel del av dem. Om du tittar på vad jag läser och vilka författare jag lyssnar till så är det inte samma. Det har främst att göra med att jag läser mest ungdomsböcker men de författarna bjuds inte in till de litterära samtalsserierna i stan (landet) i närheten av samma grad som författare som skriver för vuxna. Även förra året var jag på en hel del bra samtal och en stor anledning att jag går på så många är att de ger en väldans läslust och är ett bra sätt att få upp ögonen för författare jag inte redan är bekant med genom att ha läst böckerna. Och om det är författare som jag har läst brukar det efter samtalen vara en signering och då har jag möjlighet att få byta några ord och få min bok signerad. Så här ser topplistan ut från förra året:
Förutom dessa har samtalet om hur mört det får bli i ungdomsböckerna på Bokmässan, Release me på Kulturhuset och samtalet om Svart Kvinna på Kulturhuset varit de absolut bästa i år.

En sak med författarsamtal med undantag för de internationella författarna är att det är en sådan sak som du kan ta del av nästan var i landet du än bor. Det äger rum författarsamtal på bibliotek, på kulturhus och i boklådor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.