tisdag 8 december 2015

Lucka 8: Karin Broos på Waldemarsudde

En av årets absolut bästa utställningarna är den som pågår just nu med Karin BroosPrins Eugens Waldemarsudde i Stockholm. Tavlorna som hänger där väckte starkt habegär hos mig och jag var helt tagen efteråt. Karin tar ett foto och sen målar hon en tavla som i sin tur ser ut som ett foto. Skärpan är magnifik och jag var tvungen att gå riktigt nära flera gånger och förvisa mig om att nej det är inte ett foto det är målat. 

Karin har varit en favorit hos mig i flera år och jag har glädjande konstaterat att hennes målningar har prytt flera bokomslag senaste åren, främst till Cilla Naumanns böcker. Jag tycker att det är en av Sveriges i särklass skickligaste och mest intressanta konstnärer. Glädjande har Waldemarsudde gjort ett mycket bra jobb med hängningen av utställningen som heter Still Life. Det är luftigt, bra belysning och lagom många verk. Utställningen pågår i två plan och det är en utställning som med fördel ses både när det är lite folk så du kan ta dig god tid att titta men även att gå och se fler än en gång. Du kommer garanterat att upptäcka något nytt när du ser den en andra och tredje gång. Tavlorna har lite utav melankoli över sig men även mycket mycket kärlek. Det är kärleken till familjen, till omgivningen och till ljuset.

När jag såg utställningen fotade jag säkert varenda tavla. Jag gjorde det inte för att lägga upp på sociala medier utan för att jag alltid har fotat konst på utställningar jag gillat för att kunna gå tillbaka och minnas tillbaka. Inför att jag skulle skriva det här inlägget tittade jag igenom bilderna igen och gjorde ett litet urval. Jag insåg då att även om tavlorna är fina avfotograferade så får jag ett starkt sug att åka och se dem live igen för de kommer ännu mer till sin rätt på så vis. Under julldeigheten när de andra stockholmarna har lämnat stan för att fira med släkt ska jag ta mig dit igen och gå en halv dag och bara insupa dessa mästerverk. Och jag tycker att ni som har möjlighet också ska ta er dit och titta. Ni kommer inte att ångra er jag lovar! Ni har till 21 februari 2016 på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.