tisdag 15 december 2015

Lucka 13: Camilla Thulin och Sara Danius

Svenska Akademien ständige sekreterare Sara Danius samtalade med designern Camilla Thulin i serien På DjupetKulturhuset Stadsteatern i mitten av november. Jag var väldigt förväntansfull inför samtalet, dels skulle jag få lära känna Camilla Thulin lite bättre (det är en mode-/klädkännare av rang som jag följt länge) och för första gången få höra Sara Danius prata live inte bara se på bild. Och vilket intressant samtal det blev. De pratade mycket om den mogna kvinnan och om vad det innebär att vara kvinnlig i en mansvärld. Jag kunde väl på mina två händer räkna oss som var under medelåldern i det fullsatta rummet. Trots att jag inte ens har fyllt trettio kunde jag verkligen relatera till det de pratade om att vara kvinnlig och hur det tas emot speciellt i en mansdominerad värld. Personligen har jag i mina än så länge få yrkesverksamma år ständigt en känsla av att det är en balansakt. Att som ung kvinna komma in i ett mötesrum fyllt med män som är äldre än mig, som har högre position än mig och då göra det i klänning, klackar och målade naglar (det är väldigt fokus på mina naglar på mitt jobb) och samtidigt komma med skarpa analyser och förslag. Hur kvinnligt får jag klä mig och samtidigt bli tagen på allvar? Camilla och Sara pratade om detta och om hur det här med kläder och hur du ser ut är som att ta på sig en roll och vad det signalerar. De pratade om att det är helt okej för en kvinna att klä sig som en man, vilket kvinnor gör hela tiden när de tar på sig en kostym eller dräkt, men att det inte är socialt accepterat att en man klär sig kvinnligt.

De talade om klädkoder i och med olika sammanträden/tillställningar/högtider för en kvinnlig ständig sekreterare kontra en manlig. De uppehöll sig vid vintagekläder, Saras förkärlek till knytblusen och Diane von Furstenberg (kvinnan som skapade omlottklänningen). Camilla och Sara sa inledningsvis att de var två stränga och bestämda damer och till viss del kanske det stämmer. Jag tycker också att de är två coola, skarpa och inspirerande damer. Förhoppningsvis kommer det här med vad som acceptabelt i klädväg för en kvinna som är 20, 30, 40, 50 eller 60 år att ändras snart och att vi får klä oss hur vi vill och ändå bli tagna på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.