torsdag 29 oktober 2015

Att vara jag

Bilden har jag lånat från lillapiratforlaget.se
Att vara jag av Anna Höglund är en riktig pärla, både vad gäller text och bild. När jag var på pressfrukost hos förlaget så pratade förläggaren Erik och Anna om att boken är som Det andra könet fast för unga tjejer och det kan jag verkligen hålla med om. Boken utforskar hur det är att komma i puberteten och övergången mellan att vara barn och börja bli vuxen. Teman som vänskap, könsidentitet, att ta plats, familj, utseende och självförtroende tycker jag är centrala. 

Jag skulle säga att Att vara jag är en perfekt bok för en läsare från 12 år och uppåt och jag ska garanterat ge den till två tweenies som jag känner. Den sätter ord på just den där tiden i livet när jaget verkligen börjar formas och våra identiteter ifrågasätts både av andra och oss själva. Rosa som boken handlar om är en tänkande tjej som är både filosofisk och rolig. De feministiska spåren finns bland annat i de serie som hon ritar och som är väldigt pedagogiskt förklarande vad feminism är.

Illustrationerna i Att vara jag är helt fantastiska, Anna Höglund är så skicklig och vissa av dem skulle jag nästan vilja riva ut och rama in. Jag gillade Om detta talar man endast med kaniner men tycker att den här boken är strået vassare. Jag blir både peppad och glad av att läsa den, bokens unga berättare känns inspirerande. Jag blev faktiskt besviken att den inte Augustprisnominerades, det var den väl värd. Jag hoppas att lärare läser den med sina elever, att ungdomsbiblioteken kör läsecirklar om den, att föräldrar och andra vuxna köper den i julklapp och att unga runt om i landet får läsa den. Jag som vuxen blev både stärkt och peppad av den. Tänk då vad som kan hända när den når just de unga som är på väg in i vuxenvärlden, lärdom och underhållning i ett, en perfekt gåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.