måndag 31 augusti 2015

Hälsningar från havets botten

Bilden har jag lånat från wahlstroms.se
Tänk dig att du träffar en person när du går i fjärde klass som du då blir kär i. Sen försvinner denna person i sex år innan ni ses igen. Då ska du precis börja gymnasiet med allt vad det innebär. Chock blandas med eufori för där är personen igen. Precis så här är det för Fille som efter sex år återser Hanna och detta i boken Hälsningar från havets botten av Christina Lindström. Detta är hennes debut och vilken debut sen! Vi får följa hur Fille trevande försöker nå fram till Hanna, hur det är att börja gymnasiet och framför allt hur det är att vara upp över öronen kär.

Jag gillade verkligen den här boken och slukade den på bara en dag. Att jag är svag för romantiska böcker är ingen hemlighet och sättet som den första kärleken beskrivs i den här boken är så pirrigt och fint att till och med jag blir kär i Fille. Något jag uppskattar är också det omvända med att det är killen som är lite mer kär och angelägen. Vanligtvis är det tjejen som trånar, anpassar sig och är tillgänglig när helst killen vill. Efter ett antal böcker lästa i sommar som inte föll mig i smaken var det en fröjd att få läsa en välskriven, bra och fängslande bok. Jag höll tummar och tår för Hanna och Fille genom hela läsningen och jag kan fortfarande komma på mig själv med att tänka på dem.

Förutom kärleksbiten i historien är det familjeproblem och familjehemligheter, att börja ny klass och hitta sin roll i den, att vara ung och samtidigt få ta väldigt mycket ansvar centrala teman. En del menar på att ungdomsböcker idag är så deppiga. Varför skrivs det inga roliga och glada böcker? Jag kontrar med att alla vuxenböcker inte är solskenshistorier så varför ska ungdomsböckerna vara det, och det finns roliga böcker för unga. Just den här boken är inte alls bara mörk och deppig, den är rolig, fin och solig också. En bok som med fördel kan läsas både av tjejer och killar (det kan ju alla böcker egentligen men säg det till unga killar som har problem med en kvinnlig protagonist). Det finns också mycket att diskutera efter läsningen. Jag hoppas att Christina snart kommer med en ny ungdomsbok för jag vill läsa mer av henne.     

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också att berättelsen är ur killens perspektiv och att han är lite mer angelägen. Men jag tycker inte framsidan visar det, där killen verkar mer på, vilket jag tycker känns tråkigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att omslaget kanske inte är det mest lockande eller talande. Men där gäller det att inte döma en bok efter dess omslag ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.