tisdag 19 maj 2015

Radioteater, det nya svarta

Jag har blivit helt såld på Radioteatern i Sveriges Radio P1 just nu. Jag har dessutom lyssnat på flera föreställningar den senaste tiden. Därför tänkte jag tipsa om två uppsättningar som jag lyssnade på för några dagar sedan och de är perfekta för de är endast ca 30 min långa.
Bilden har jag lånat från sverigesradio.se
Den första är No limit skriven av Alejandro Leiva Wenger. Den handlar om ett tjejgäng som återses. När de var unga var de kickers, aggressiva, coola, våldsbenägna tjejer. En av karaktärerna gör en återblick och intervjuar de andra om hur det verkligen var när de var unga och vad som egentligen hände med en av dem som försvann.

Bilden har jag lånat från sverigesradio.se
Den andra är Hemmakväll med Gruppen. Den utspelar sig på valkvällen och hur ett gäng tjejer inväntar valresultatet. Dessutom är det insprängt fakta på sina ställen, som Sveriges koloniala historia. Det är lite föreställningen XUnga Klara över den. Men jag gillar Gruppen så det kan jag ta.

Jag trodde inte att jag skulle gilla radioteater så mycket som jag gör. Det är ett fantastiskt sätt att ta till sig teater och inte bara för de som inte kan se en teater från en scen. Radioteatern gör dessutom så mycket bra nyskrivet och det gillar jag, när klassikerna trängs på teaterscenerna i stan just nu. Jag lär återkomma med fler tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.