onsdag 13 maj 2015

Janne min vän på Stadsteatern Skärholmen

Bilden är tagen av och tillhör mig, SincerelyJohanna
Det första vi fick göra när vi kom innanför dörrarna på Stadsteatern Skärholmen när vi skulle se föreställningen Janne min vän, var att ta av oss skorna och byta om till tofflor. Jag kan säga att där försvann min vuxenhet och likt ett uppspelt barn hasade jag runt i tofflorna kvarten innan vi blev insläppta i salongen, till min systers stora förtret för hon skämdes ögonen ur sig över min barnslighet. Det var Per Öhagen som spelade monologen som bygger på Peter Pohls bok Janne min vän. Det var en helt magisk föreställning. Vi var inte så många i publiken (vilket inte heller gick då det var en liten scen den spelades på) och vi satt alla i en ring med scenen i mitten. Här gick det inte att somna, tappa koncentrationen eller smälta in. Det var även en interaktiv föreställning vilket jag i vanliga fall hatar men den här gången gick det bra. Pjäsen handlar om Krille som en dag träffar på Janne och dennes coola cykel. Vi får följa Krille och hur hans liv blir ett annat när Janne kommer in i hans liv. Det är som om Krille lever två liv. Även om pjäsen utspelar sig på 50-talet är den brännande aktuell. Det handlar om att hitta sig själv, om hur elaka barn kan vara och vikten vid att ha en vän och vuxna som ser barn och vad de behöver. Jag blev så varm i hjärtat över de unga som var och tittade. Några av barnen kom dit utan vuxen och det var så häftigt hur de valt att själva gå och se en föreställning. Att göra en monolog är otroligt imponerande, och Per Öhagen gör det verkligen bra. Då och då sätter han sig bland publiken och berättar historien direkt riktad mot en av besökarna vilket skapade en sådan direkthet. Det här var den andra ungdomspjäsen och monologen jag såg på ungdomsscenen i Skärholmen nu i vår (den andra är Främlingen, inlägg om den kommer imorgon). Har ni möjlighet att åka dit och se något med eller utan barn/ungdomar tycker jag att ni ska göra det. De sätter upp så himla mycket bra och Carolina Frände som är konstnärlig chef där gör ett sådant otroligt bra och viktigt jobb där. 
Bilden är tagen av och tillhör mig, SincerelyJohanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.