tisdag 21 april 2015

Release me 14 april

Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Den 14 april var det dags för säsongens sista Release meKulturhuset. Så här i efterhand är jag besviken att jag inte kunde gå på de två första kvällarna för nu har programserien verkligen tagit sig och jag hann bara se två omgångar. Som tur är är Release me tillbaka i höst.

Just denna kväll var det tre författarsamtal och en novelläsning. Först ut var Tove Folkesson som är aktuell med boken Sund. Hon berättade att sund både kan stå för sundet mellan Kalmar och Öland och att vara sund som i frisk. Båda är teman som är med i boken. Sund är en uppföljare till hennes förra bok Kalmars jägarinnor och en tredje del kommer, jag minns dock inte när den är planerad till.

Efter Tove var det dags för Elsie Karlsson, hon är aktuell med boken Linjen. Den beskrivs som arbetsplatslitteratur. Under samtalet med programledare Mats Almegård drogs paralleller till Roland Paulsen och hans bok Vi bara lyder om Arbetsförmedlingen. Elsie berättade även att hon själv gillar att jobba och när hon är klar med det för dagen ser hon gärna filmer som skildrar arbete. På det hela taget blir det mycket arbete för hennes del. Jag fick även mitt exemplar av boken signerat och ser verkligen fram emot att läsa den.

När pausen var över läste Khashayar Naderehvandi ur sin kommande novell Förhöret. Det var otroligt underhållande och vi skrattade mycket under läsningen. Novellen ges ut av Novellix i vår, då tycker jag att ni ska läsa den. Han vann även Sveriges Radios novellpris 2014 för just den här novellen. Jag hoppas att dikten kommer att läsas in också och då av Khashayar själv för hans läsning var väldigt rolig och gripande.

Sist ut denna afton var Sara Lövestam, aktuell med boken Sanning med modifikation. Den handlar om en papperslös man som börjar arbeta som privatdetektiv. Roligt var att Sara läste ett stycke dels ur den boken men även ur samma berättelse som ges ut av LL- förlaget under namnet Flicka försvunnen. Det var intressant att höra hur lika och olika samma text var beroende på om den var skriven extra lättläst eller ej. Jag själv ser ju mest fram emot Saras ungdomsbok som kommer på Lilla Piratförlaget i sommar, mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.