tisdag 23 december 2014

Lucka 23: Inspiration Matisse!

En av höstens bästa utställningar var Inspiration Matisse!Waldemarsudde. Det är en färgsprakande utställning som verkligen lyser upp i mörkret och som dessutom är väldigt bra hängd. Jag och min kompis Rebecca var där och såg den tillsammans med halva PRO kändes det som. Inte oss emot vi är ju som två små tanter redan. Utställningen, som titeln avslöjar, innehåller verk från konstnärer som fått inspiration från Henri Matisse. Det är svenska och norska konstnärer som varit hans elever (plus några verk av Matisse själv finns insprängda i utställningen) som ställs ut. De har lyckats med konststycket att ha många verk i hallarna utan att det för den skull känns överbelamrat och oöverskådligt. Jag hade svårt att slita mig från tavlorna och kände att det fanns massor med tavlor jag skulle vilja ha hängandes hemma hos mig. Jag fotade nästan varenda tavla till den mapp jag har på datorn med verk jag har gillat på utställningar jag har sett. 
 
Utställningen är en fröjd för ögat och som jag sa var den perfekt i höst- och vintermörkret. Den pågår till 15 februari så skynda er dit om ni har möjlighet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.