torsdag 23 oktober 2014

Bloggträff med Kristina Sandberg

Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Igår kväll var det bloggträff på Norstedts förlag där författaren Kristina Sandberg var i fokus. Tillsammans med sin förläggare Eva Gedin pratade Kristina om trilogin om Maj. Vi var nere i det fina biblioteket på förlaget. Bordet var uppdukat med sju sorters kakor, snittar och bubbel. Det fanns för mig både kända och okända bloggare på plats. Och under samtalet fick vi ställa frågor till Kristina. Jag måste säga att det var ett mycket bra samtal, både det mellan Kristina och Eva men även med oss som var där och de frågor som ställdes.

Något som diskuterades var tiden då böckerna utspelar sig och hur det ser ut idag, hur mycket det går att känna igen sig i trots att det här ska vara en ny mer befriad tid för oss kvinnor. Kritiken och mottagande av böckerna var något annat som kom upp. Om detta skulle kunna ses som arbetarlitteratur (svar ja!). Att det är ett feministiskt verk, trilogin, och att böckerna visar upp en bild av vår historia som har setts/ses som trivial och obetydlig för att det utspelar sig i hemmet. Något som inte alls stämmer, det är ett stycke livshistoria så gott som någon. Jämför med män som skriver om mäns liv och tankar. Vi pratade om att böckerna kan läsas över generationsgränserna. Jag skulle hemskt gärna läsa tillsammans med min mamma och se hur vi ser på berättelsen och hur mycket igenkänning det är för oss. Min mormor kan ses som samtida med Maj om än några år yngre än Maj. Hon gick bort när jag var två år så det här kan nästan ses som om jag får en insyn i den tid som hon levde i och som jag aldrig hann höra henne berätta om.

Kristina Sandberg är otroligt sympatisk, varm och härlig att lyssna på. Vi satt i två timmar och samtalade om boken och det kändes som om tiden bara flög iväg. Om hon kommer till ett bibliotek/bokhandel nära dig kan jag varmt rekommendera dig att gå och lyssna på henne. Som bekant är Kristina nominerad till Augustpriset och jag håller tummar och tår att hon tar hem priset i kategorin Årets skönlitterära bok!

Tusen tack till Norstedts för inbjudan och en trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.