måndag 22 september 2014

Bloggträff på PUNKTmedis med Bonnier Carlsen

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Förra veckan bjöd Bonnier Carlsen och PUNKTmedis in till bloggträff. Vi som var där fick lyssna till samtal med bokaktuella Maria Nygren och Magnus Ljunggren som samtalade med bloggaren Lihini från bloggen TeenBookaLover. PUNKTmedis är verkligen ett bibliotek som jag tycker om och deras ungdomsfokus är inspirerande. När vi kom bjöds vi på goda bullar och fick möjlighet att samtala med varandra och de förlagspersoner som var på plats. Sedan började samtalen med en författare åt gången först för att sedan få möjlighet att ställa frågor till dem båda på slutet. Först ut var Magnus som är aktuell med Skärvor av J. Lihini och han pratade om skrivprocessen, vad han stör sig på hos hos andra författare, vilken bok han tycker bäst om och vad Skärvor av J handlar om.

Sedan var det Marias tur och hon är aktuell med Miriam om natten (för övrigt med ett otroligt snyggt omslag). Hon och Lihini samtalade om hur det är för henne att skriva och hur det var att återvända till Uppsala och studentlivet där samt hur det är att ta sig en ny identitet. När vi fick möjlighet att ställa frågor var det frågor om hur en orkar fortsätta att skriva när det känns som om en inte kommer någonstans, hur lång tid det tar att skriva en bok och om hur det känns om något blivit fel efter att en bok blivit tryckt.

I och med att PUNKTmedis är ett ungdomsbibliotek och Bonnier Carlsen ger ut barn- och ungdomsböcker var det inte konstigt att det var många unga på plats för bloggträffen. Och det är så otroligt roligt, intressant och lärorikt för mig som vuxen att få möjlighet att vara med vid sådana tillfällen. När målgruppen, det vill säga ungdomar, är med får jag förstahandsinblick i vad de tycker och tänker om böckerna. För vanligtvis diskuterar jag ungdomsböcker med andra vuxna som läser och tycker om ungdomsböcker.

Innan vi gick hem fick vi alla en goodiebag med böcker i, dessutom var kassen den nya snygga tygkassen från PUNKTmedis så jag blev dubbelt så glad över gåvan. I påsen låg Skärvor av J, Miriam om natten och Född fenomenal av Josephine Bornebusch. Jag ser fram emot dem alla tre. Tack så mycket Bonnier Carlsen för att jag fick komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.