fredag 20 juni 2014

Jag är ju så jävla easy going

Bilden har jag lånat från bokus.se
Ytterligare en av min bokcirkels lästa böcker i vår var Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld. Det är Jennys tredje bok och titeln är så där lång och härlig. Huvudpersonen i boken är Joanna, och hon har det verkligen inte lätt. Hennes pappa sitter bara i soffan med en filt över knäna, stirrar på tv och är deprimerad. Hennes mamma är den där författaren som skrev en suverän bok för bra många år sedan och nu inte kan få en ny publicerad. Båda dessa föräldrar och deras situation gör att hela familjen befinner sig mer än knapert ekonomiskt. Detta får fler effekter på Joanna, en stor sådan är att de inte har råd att hämta ut hennes medicin för sin ADHD. Den som gör att hon kan hålla sig på mattan och fungera så som hon önskar. Sen finns ju Audrey där också, icke att förglömma. Lite droger och en beskrivning om hur det är att vara fattig i Sverige idag.

Det finns många intressanta spår i den här boken. Hur är det att vara ung och ha ADHD? Hur är det att ens ena förälder är så deprimerad att det inte finns någon energi att kliva upp ur soffan? När ska en annan förälder ge upp sin dröm och kanske inse hur smärtsamt det än må vara att det inte kommer att bli något? Hur är det att växa upp som fattig (ekonomiskt)? Alla dessa spår är intressanta, relevanta och tankeväckande. Problemet för min del är att det bev för mycket när de användes som parallella spår samtidigt i den här boken. Det blev lite för mycket och det gjorde historien för spretig för min smak. Jag tycker att boken hade vunnit på färre spår. Dessutom tillkommer det några som jag inte kan skriva ut här för då avslöjar jag för mycket.

Något som jag dock tyckte väldigt mycket om var relationen Joanna och Audrey. Audrey är den här självsäkra, tuffa och underbara tjej som befinner sig i Joannas närhet utan att veta vem Joanna är. När detta kommer att ändras och vi får lära känna dem båda bättre tycker jag att det är så fint och rörande hur de kan finnas där för varandra. Jag hade gärna läst mer om dem och då på bekostnad av något av de andra spåren jag just nämnt, detta hade berikat boken snarare än dragit ner mitt omdöme.

Jenny Jägerfeld medverkade i den mycket intressanta serien på UR som heter En bok, en författare för att prata om just Jag är ju så jävla easy going. Ta er en titt på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.