söndag 9 mars 2014

Ungdomsboksfrukost våren 2014

På sätt och vis känns det som om bokvåren är här på riktigt nu, och den kickades igång ordentligt med ungdomsboksfrukosten hos Rabén & Sjögren i torsdags. Vi fick god frukost och lyssna på fem bokaktuella kvinnor som pratade om sina böcker. Först ut var Sofia Nordin som i vår släpper uppföljaren till En sekund i taget, den heter Spring så fort du kan. Sofia berättade att inspirationen att skriva En sekund i taget var ett lavj som hennes kompisar hade varit på men inte hon. Så på sätt och vis för att få uppleva det skrev hon en bok om att vara ensam kvar efter apokalypsen.

Emmy Abrahamsson släpper sin sista bok i trilogin om Filippa Karlsson och den heter Make it stort. Emmy berättade om sin egen tid som skådespelerska och hur det mest handlade om att provfilma. Så därför lever hon på sätt och vis genom Filippa när hon låter henne få spela huvudrollen i en riktig film. Det här är för övrigt författarens favorit av de tre böcker hon har skrivit om Filippa. Nu när tredje boken kommer ska jag ta mig i kragen och läsa dem alla tre, för jag har inte kommit så långt som till att läsa del 1 och 2 än.

En av vårens viktigaste bok måste nog vara Sex med mera av Sandra Dahlén. Det är en sexualbok för unga tjejer, heja heja säger jag. Sandra började med att ställa oss i publiken frågan vad vi önskar att vuxenvärlden hade berättat för oss när vi var 16 år. En mycket bra utgångspunkt när en ska prata med unga om sex och samlevnad tycker jag. För varför behöva vänta tills en blir vuxen med att få svar på sina frågor om sex, kärlek etc? Det här är en ombearbetning av boken som kom ut första gången 2002. Jag bara måste läsa den och skriva mer om den än vad jag gör nu. Som sagt en mycket viktig bok!

Garanterat en av vårens storsäljare presenterades. Bloggaren och krönikören Sandra Beijer ger ut sin debutbok Det handlar om dig i vår. Hon driver en av Sveriges största bloggar och har därmed underlag bara där för att sälja massor av böcker. Jag är mycket förväntansfull då det handlar om kärlek, massor med kärlek och det är ett av mina absoluta favoritteman i böcker. Dessutom är det alltid trevligt med debutanter och det ska bli roligt att läsa en längre text av Sandra.

Sist ut var Moa Eriksson Sandberg som pratade om sin bok Välkommen till LA baby. En riktig ungvuxenbok och det är så välkommet för det kommer inte så många sådana böcker den hr säsongen. Det är synd bara att jag måste vänta tills i sommar med att läsa den (den ges ut 3 juni). Doris som boken handlar om ska åka till Sand Francisco med bästa kompisen och drömresa förvandlas till raka motsatsen.

Jag gick ifrån frukosten med ett stort lässug och längtar så tills de böcker jag är sugen på ska släppas. Tack så mycket för inbjudan Rabén & Sjögren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.