måndag 10 mars 2014

Gamla böcker och förlegade ideal

På onsdag kl 18.00 ska jag bege mig till ABF Stockholm och lyssna på ett samtal om gamla böcker och förlegade ideal. Det ska bli otroligt spännande och förhoppningsvis lärorikt. En fördjupad diskussion som är live och inte i skrift som det varit mestadels den senaste tiden. Så här står det i beskrivningen av samtalet:
Kalle Anka, Tintin, Pippi Långstrump, Ture Sventon och Barna Hedenhös –  det är några av de barnboksklassiker som återutgivits och ifrågasatts för rasistiska stereotyper och förlegade könsnormer.
Hur ska vi förhålla sig till den gamla barnboken och vårt gemensamma kulturarv? Hur ska förlagen hantera krocken som uppstår? Eller är det läsarens ansvar att sätta in verken i dåtidens sammanhang? Helt enkelt: Hur ska vi göra – skriva om eller förklara, ta bort eller spara? - lånat från abfstockholm.se
I panelen deltar: Eva Dahlin, litterär chef på Bonnier Carlsen, Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren, Alle Eriksson, bibliotekarie, Lotta Olsson, Dagens Nyheter,  Mårten Sandén, författare, Qaisar Mahmood, författare och kulturchef på Riksantikvarieämbetet, samtalsledare är Zandra Thuvesson, kulturproducent och debattör.

Jag hoppas innerligt att det kan bli ett bra samtal, där det inte främst handlar om positionering och jag har rätt-du har fel. Jag hoppas att det kan bli just ett samtal med olika infallsvinklar och mindre av raseriutbrott som det dessvärre har blivit vid andra tillfällen när dessa frågor har diskuterats. Det är ämnen, genus och rasism, som kan ha starka känslor kopplade till sig. Men jag hoppas ändå att panelen och framför allt besökarna ändå kan hålla det hela på en civiliserad nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.