onsdag 21 augusti 2013

Sigtuna Litteraturfestival

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Tack vare tidningen Vi Läser och biljetterna jag vann i deras tävling åkte jag i lördags med min kära mor som är på besök i huvudstaden till Sigtuna och deras litteraturfestival. Det var första gången jag var både i Sigtuna och på Sigtuna Litteraturfestival. Vi trotsade det överhägnade regnet och åkte norr om stan. Vi besökte två arrangemang och strosade runt längst gågatan. Det första seminariet hette Vem behöver humaniora? Jag både brinner för ämnet privat och har den stora förmånen att arbeta på en humanistisk fakultet på ett av våra stora lärosäten så humaniora är en stor del av mitt liv. Och vem behöver inte humaniora var min första tanke när jag såg programpunkten. I panelen medverkade Mara Küchen, Anders Ekström och Bengt Göransson under ledning av Alf Linderman. Det var ett mycket intressant samtal som gjorde mig än mer övertygad om att humaniora är livsviktigt och utan det skulle livet och samhället vara så otroligt mycket fattigare. En annan rolig sak med den här programpunkten var att jag ensam drog ned medelålder rejält. Det var många kvinnor och män i övre medelåldern och så jag.
Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Efter att mamma och jag promenerat tillbaka till huvudgatan från Sigtunastiftelsen och tittat lite i butiker längst vägen var det dags för lunch och att se till att få en bra plats till festivalens höjdpunkt Patrik Lundberg. Han skulle prata om sin bok Gul utanpå, om sökandet efter identitet. Och Patrik blev inte en besvikelse eller tjatig, det var tredje gången jag lyssnade på honom i år. Han hade publiken ätandes ur sin hand och var både rolig och allvarlig. Böckerna som fanns till försäljning sålde slut i ett nafs med all rätt. Jag kan passa på och tipsa om Patriks föreläsningsschema för hösten, kolla in det och se om han kommer till en plats nära dig. Jag tänker t.ex gå och lyssna 15 oktober på ABF i Stockholm.

På vägen till bussen för att åka tillbaka till Stockholm på eftermiddagen stod Folkpartiet och delade ut gratis böcker som medlemmarna i partiet hade donerat. Där stod EU-minister Birgitta Ohlsson och jag fick Den store Gatsby av henne. Hon skrev till och med en liten hälsning till mig i boken. Ett bra avslut på en trevlig litteraturfestival som jag verkligen kan tänka mig att besöka nästa år med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.