torsdag 13 juni 2013

Ingrid Olsson x2

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Min lillasyster är inte förtjust i att läsa och har nog alltid haft ett motstånd till det. Jag å andra sidan har alltid varit en läsande person precis som våra föräldrar. Därför har det också varit mitt mission in life, att få syrran att börja läsa böcker och tycka om det, i lite mer än 20 år nu. Som ett led i detta "arbete" bestämde jag mig för att läsa högt. Jag gick till bokhyllan en kväll när lillasyster var och hälsade på i maj, och valde ut en av de tunnaste böckerna jag kunde hitta där. En av dem var Blink, blink med stjärnan! av Ingrid Olsson. Det är en samling korta noveller (den vänder sig till den yngre publiken). Vi bestämde oss för att läsa varannan novell var och högt för den andre. Vi var båda helt tagna av berättelserna (det gäller båda böckerna). Efter den kvällen upprepade vi uppläsningen en gång till och då med boken Önska bort önska nytt (som vänder sig till tonåringar).

Båda böckerna är gripande och behandlar allt utom enkla frågor. Det är sorg, ensamhet, utanförskap och känslan av att vara övergiven som präglar berättelserna. Ingrid Olsson har lyckats med konststycket att med få ord säga så mycket och varje berättelse även om den är kort berättar om ett helt liv. Jag är så otroligt imponerad av henne. Det här är två små pärlor i både bok- och novellhavet. Sina jul-/vinterteman till trots funkar de att läsas året runt och jag tycker att ni genast ska köpa/låna dem. De fungerar dessutom utmärkt att diskutera kring också, så hallå skolor köp in och använd i undervisningen. För är det något jag lärde mig på Barnkultursymposiet i våras så är det att även barn och unga funderar över svåra frågor som ensamhet, döden, existentialism så rygga inte tillbaka för att prata om dessa frågor. Nu bara måste jag läsa mer av Ingrid Olsson!

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul med högläsning för varandra och att ni blev så sugna på mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kommer nog att testa det igen och noveller är perfekt för ändamålet.

      Radera
  2. Så coolt med högläsning! Jag har sett någon bibliotekarie tipsa om just de här på skolbiblist när någon bad om tips på högläsningsböcker för gymnasiet så kul att höra att de funkar. Det känns som att man slutar läsa högt alldeles för tidigt. Som att man bara för att man KAN läsa själv förlorar lusten att bli läst för. Och som sagt, alla gillar inte att läsa själva men behöver ändå berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju forskare talat om länge att föräldrar inte ska sluta läsa högt bara för att barnet lärt sig läsa själv. Och det är verkligen något speciellt med högläsning (även om jag inte är förälder till min syster :-))

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.