måndag 22 april 2013

4 snabba kulturevents vecka 16

Här kommer ett snabbt genomdrag av några kulturella evenemang jag var på förra veckan (det kommer två längre inlägg om några event som kommer behandlas separat). Det var mycket kultur med litteraturtema förra veckan, där majoriteten av dem var någon form av författarsamtal. 4 snabba nu kör vi:
1. Måndagen- TRYCK Kägelbanan.
Ett samtal av svarta kvinnor om intersektionalitet inom kulturen. Ett mycket intressant samtala om stereotyper, vilka roller svarta skådespelare erbjuds, hur det är att vara mer än sin hudfärg och vägar framåt. Jag blev riktigt inspirerad och hoppas hitta ett forum där jag kan göra något också och inte bara prata om det.

2. Tisdag- Vittnesmålets tematik- ABF
Johannes Anyuru och Athena Farrokhzad samtalade om mestadels Athenas diktsamling Vitsvit. Var dessvärre en besvikelse, av två anledningar. För det första så pratade de knappt något om Johannes bok En storm kom från paradiset vilket jag var där för. För det andra så ska jag sluta gå på lyriksamtal, för det blir alltid på en sådan metanivå att jag inte förstår och det blir väldigt invecklat och svårt när dikter ska diskutera och analyseras. Jag känner mig alltid löjligt dum och brukar bara ha behållning när dikterna läses högt men sedan övergår det mitt förstånd, så även denna gång.
3. Onsdag- författarsamtal på Aspuddens bokhandel
Lawen Mohtadi som skrivit boken Den dag jag blir fri samtalade om boken med . En fantastiskt isnpirerande kväll där jag lärde mig mycket om romers historia i Sverige och mer om Katarina Taikon som skrivit Katitziböckerna. Jag kan varmt rekommendera ett besök i bokhandeln också. Köpnerverna kliade otroligt och jag önskar att jag kunde flytta in i affären och ha det som mitt personliga bibliotek.
4. Söndag- författarsamtal på Berns
Booked bjöd in till författarsamtalet mellan Dina Nayeri och Golnaz Hashemzadeh. De samtalade om Dina Nayeris bok En tesked jord och hav. Väldigt spännande att höra om hur det kan vara att växa upp i Sverige kontra USA som ung tjej med ursprung i Iran. Hur de olika samhällena behandlar en och hur det präglar ens identitet och känsla av tillhörighet. Jag kunde känna igen mig otroligt mycket i båda deras berättelser trots att jag inte har invandrat själv utan är född och uppväxt i Sverige men med en förälder från ett annat land som är icke-vit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.