söndag 8 juli 2012

Downton Abbey i Sverige

Bilden har jag lånat från hallwylskamuseet.se
I höst startar säsong 3 av den eminenta serien Downton Abbey (åh vad jag längtar). Hallwylska museet i Stockholm har lyckats med konststycket att få låna kläder från främst säsong 1 som de kommer att ställa ut med start den 6 oktober. Det är ett helt klart måste då en av de främsta anledningarna till att jag älskar serien är modet och en chans att få se dem i verkligheten tänker jag sannerligen inte missa. Museet i sig är ett mycket sevärt museum och jag kan rekommendera deras visningar speciellt deras dramatiserade kring högtider.

Bilden har jag lånat från: Hallwylska museet på MyNewsDesk
Jag blev även sugen på boken Ett sekel av dräkt och mode som släppts i samarbete med Centrum för modevetenskapStockholms universitet. Den handlar om kläder som finns i museets samlingar och som är från perioden mellan 1850 och 1950.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.