måndag 1 maj 2017

Johannas topp 5: vecka 17

I och med att det idag är första maj, röd dag och jag är ledig från jobbet har jag hunnit bli lite veckovill och trodde därför imorse när jag vaknade att det var söndag. Men icke så därför är jag en dag sen med mitt söndagsinlägg, kör på devisen bättre sent än aldrig. Så här kommer mina tips från förra veckan.


  1. Just nu är det mycket lugn och härlig musik som jag lyssnar på. En ny favorit är spellistan både på YouTube och Spotify från Mahogany Session. Den här veckan har det blivit ett antal uppspelningar av Elijah med Matthew and the Atlas.

  2. Allas vår favorit Märta Tikkanen var helt briljant i radioprogrammet/podden Söndagsintervjun i Sveriges Radio. Jag kan lyssna på den människan hur länge som helst så nu tipsar jag vidare om intervjun. Lyssna och njut!


  3. I helgen hittade jag programmet Kulturfrågan Kontrapunkt på SVT. Jag blev så förtjust att jag såg fem avsnitt på raken. Det är som På Spåret fast med bara kulturfrågor. Fyra lag tävlar mot varandra i frågor om konst, klassisk musik och litteratur. Jag sitter där i soffan och bara myser, kulturkoftan mår prima av den här typen av program.

  4. En författare som jag tjatat om och säkerligen kommer fortsätta prata om är Johannes Anyuru. Den här veckan vill jag tipsa om samtalet från Malmö Stadsbibliotek när han pratar med Athena Farrokhzad. Det är ett riktigt bra och intressant samtal som jag rekommenderar varmt.


  5. En film som jag älskar förbehållslöst är Sing. Det är en riktig feelgood med bra musik och fina karaktärer. Jag såg den på bio och föll pladask. Sen dess har jag jagat klipp från filmen i väntan på att den nu släppts på DVD. Jag kan se den igen och igen. Om ni inte sett den än så gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.