söndag 3 april 2016

Releasefest för Superkrafter- på gott och ont

Jag blev bjuden på Karl Modigs releasefest för hans debutbok Superkrafter- på gott och ont i veckan. Nere bland valven på nedervåningen till en bar på Södermalm minglades det både i och utan maskförklädnad. Det var väldigt speciellt och samtidigt roligt att stå och ha en seriös konversation om ljudböcker och kommande ungdomsböcker med förlagspersoner som samtidigt är förklädda till Batman. Förutom att mingla och dricka bubbel fanns det en frågesport att ta del av. Det var 10 frågor som alla på något sätt berörde superhjältar. Jag om min kompis Angelica var så stolta och nöjda med oss själva när Anna på förlaget sedan läste upp de rätta svaren senare under kvällen och vi hade alla rätt. Då ska det tilläggas att vi svarade på frågorna utan att googla fram rätt svar och därmed kom kunskapen från den gamla hederliga allmänbildningen.

Då det var väldigt mörkt i lokalen har jag inga bra foton från när förläggare Ada pratade med Karl om boken och hans skrivprocess. Som en person född på mitten av 80-talet blir jag alltid så självmedveten när det är en författare född på 90-talet. Jag blir lite nojig och tänker att vad har jag lyckats göra på mina år jämfört med den här unga personen. Jo jag vet jag har gjort en massa saker men grejen är den att jag ser nittiotalister som så väldigt små. Min lillasyster är född -89 och jag ser hennes som 12 år max och förvånas alltid att de som är födda på 90-talet och är ännu yngre än henne numera kan vara både myndiga, läsa på universitet och köra bil. Och tydligen hinna med att vara publicerade författare som Karl, han är nämligen född -94. Nog om min åldersnoja nu :-)

Boken handlar om Klara och Oscar som träffas av blixten och då får superkrafter. De är 17 år och på väg hem från en fest när detta händer. Klara kan framkalla smärta hos andra och Oscar kan kontrollera eld och nu gäller det för dem att lära sig att kontrollera sina superkrafter. För att återgå till den där frågesporten under releasefesten så fanns det fyra vinters i potten. Först var det två gäng med personer som gått samman till en grupp som lottades fram, sen vann min kompis Angelica och på sista vinstlotten stod mitt namn. Nu är det så att jag redan hade Karls bok som var en av vinsterna i påsen, tillsammans med en fin bilderbok och godis. Så därför tänkte jag nu lotta ut boken som är signerad av Karl till någon av er läsare.
Om du lämnar en kommentar nedan att du vill vara med och tävla samt berättar vilken superkraft du skulle vilja ha så är du med i utlottningen. Tävlingen avslutas nästa söndag och ni får gärna sprida ordet om tävlingen på er blogg eller i sociala medier. Lycka till och may the Force be with you!

UPDATE: Nu har jag äntligen dragit en vinnare och det blev Elivra.  Grattis!

5 kommentarer:

  1. Åå skulle så väldigt gärna vilja delta ... men bor i Finland så det kanske inte går ..? :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du får vara med och tävla! :-D

      Radera
    2. Åå vad kul! Jag skulle önska mig en superkraft som fick tiden att stanna. Så jag kunde läsa när jag ville, haha ;D (oj, såg nu att Sofia här nedanför ju valt typ samma haha x)) eller att flyga ... för att det verkar kul :)

      Radera
  2. Jag är gärna med och tävlar! Skulle vilja ha supersnabbhet som superkraft, tänk vad många böcker jag skulle hinna läsa då :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du vill vara med och tävla Sofia!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.