tisdag 24 mars 2015

Cajsa von Zeipel på Millesgården

Bilderna är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
I lördags förra veckan var jag på Millesgården (för första gången trots att jag bott i Stockholm i nästan 10 år). Jag var där för att se Cajsa von Zeipel och hennes utställning Zoo Collective. Det var hennes moderna skulpturer som mötte Carl Milles äldre antikinspirerade skulpturer. Utställningen var inte så stor men verkligen fin. Jag är ett stort fan av von Zeipel och har sett tre utställningar med henne nu. Hennes kaxiga och samtidigt sköra tjejer i storformat kan jag titta på hur länge som helst. Deras kroppar känns spröda trots deras storlek (de är långa men magra). Tjejernas ansikten är utsökt gjorda och detaljerna häpnadsväckande. Tillsammans med Carl Milles äldre skulpturer känns det både uppfriskande och skojiga. Speciellt gillar jag tjejen på huk och räcker ut tungan. Jag brukar bli besviken att det inte är så många skulpturer, men nu känner jag att det kanske inte är kvantiteten utan kvalitén som jag ska uppskatta. Kanske får jag inte samma intryck om det vore en uppsjö av skulpturer.

Just den här utställningen tyckte jag så mycket om för att den gav mig energi. Dessa unga tjejer som visar upp attityd mot de äldre skulpturerna får mig att tänka på unga kvinnor inom konsten och kulturen generellt. Deras självförtroende och känsla av självrespekt gentemot den manliga tunga kultureliten säger till mig att stå upp för mig själv oavsett vilka normer det är inom kultursfären (eller ja oavsett sfär för männen dominerar ju samhället i allmänhet). Där står de här skulpturerna av Milles som har tyngd och beundrats i årtionden, de ses som finkultur och sida vid sida med dem står det unga tjejer och tar plats, har attityd och trots sin sprödhet dominerar de rummet. Jag gillar hur den äldre konsten samsas med den nya och hur dessa kommunicerar med varandra.

Det enda som är synd är att utställningen nu är slut och jag inte kan tipsa er att åka och se den. Men håll ögonen öppna för nästa gång Cajsa von Zeipel visas ska ni genast bege er och se hennes skulpturer. De är fantastiska! Här nedan kan ni se inslaget från Kulturnyheterna i SVT och deras kritiker Dennis Dahlqvist som var och såg utställningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.