onsdag 25 juni 2014

Sommartips: Författarsamtal


Något jag tycker väldigt mycket om och gör väldigt ofta är att gå och lyssna på författarsamtal. Men alla bor inte i en storstad eller har ett bibliotek som anordnar författarsamtal. Så till er som inte har kunnat gå och lyssna har jag här valt ut fem av mina favoriter (plus ett samtal i poddform).
  • Caitlin Moran och Jan Gradvall från Kulturhuset Stadsteatern från 2012. Ett mycket bra samtal som jag både skrattade och satt som fastfrusen helt tagen av hur bra det var. Moran var mycket mer lättsam att samtala med blev jag varse efter det stela samtalet som Jan hade med Donna Tartt (inte Jans fel alls). 


  • Jhumpa Lahiri i samtal med Josett Bushell-Mingo från i våras på Kulturhuset Stadsteatern i våras. Ett samtal som var trollbindande bra och som jag levde länge på. Många tycker om hennes bok Sankmark och efter att ha lyssnat på det här samtalet blev jag också sugen på att lyssna.

  • Augustpodden- samtalet mellan PO Enquist och Lena Sundström. Jag minns att jag lyssnade på detta samtal i höstas och tyckte det var riktigt bra. Dessa två borde få ha ett radioprogram tillsammans för kemin dem emellan var fantastisk och jag kunde ha lyssnat på dem i evigheter. Nu har PO fått ett program tillsammans med en annan Lena, nämligen Lena Andersson, som heter Allvarligt talat.


  • Tayie Selasi i samtal med Josette Bushell-Mingo från Stockholm Literature förra hösten. Festivalens bästa samtal och jag var både upprymd, tårögd och varm inombords både under och efter samtalet. Jag var grymt imponerad av dem båda och suget efter att läsa Tayie Selasis bok Ghana most go (den heter Komma och gå på svenska) var enormt. Sådan scennärvaro och pondus de båda kvinnorna hade.

  • Barbro LindgrenKulturhuset Stadsteatern från maj i år. En helkväll tillägnad årets Alma-pristagare. Här i samtal med Mats Kempe. Jag kunde inte gå på samtalet så jag är otroligt glad att jag nu har fått möjlighet att göra det tack vare UR Samtiden.

Själv tänker jag lyssna på samtalet mellan Neil Gaiman och Johanna Koljonen från Kulturhuset Stadsteatern som jag missade på plats. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.