fredag 21 december 2018

Lucka 14: två författarsamtal



Jag går på en mängd författarsamtal varje år, både långa och korta, bra och mindre bra. När jag nu ser tillbaka på författarsamtalen 2018 är det två stycken som utkristalliserar sig som mina favoriter. I mars var jag och lyssnade på Dorit Rabinyan i samtal med Judith Kiros och det finns som podd nu så ni kan också lyssna på nedan. Dorit har skrivit boken Alla floder flyter mot havet och den kan jag varmt rekommendera.



Årets ALMA-prisvinnare Jacqueline Woodson framträdde traditionsenligt som pristagarna brukar göra på Kulturhuset Stadsteatern i slutet av maj. Hon samtalade med juryledamoten Elina Druker om sitt författarskap och om att vara årets prisvinnare. Det samtalet kan ni se här.

Båda dessa samtal var väldigt bra med två författare som på ett intresseväckande sätt pratade om komplexa och viktiga ämnen. Jag kan fortfarande minnas när Dorit pratade pedagogiskt om konflikten i Israel/Palestina och hur Jacqueline beskrev vikten av läsning som en form av både fönster och spegel. Något annat som stod klart när jag gick igenom listan med författarsamtal från året är vikten av bra samtalsledare. Det finns flera samtal som inte kom med på min årsbästalista just på grund av att moderatorn sänkte samtalet och gjorde att författaren och dess författarskap inte kom till sin rätt. En annan aspekt av att gå på författarsamtal är att få en djupare förståelse för en bok av författaren som jag har läst genom att höra hen prata om den. Ibland går jag på samtal vars författare jag inte är bekant med tidigare för att få inspiration och det händer att mitt intresse väcks då för böcker jag inte alls varit sugen på innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.