måndag 13 november 2017

De nominerade barn- och ungdomsböckerna till Augustpriset



Nu vet vi vilka 18 titlar som i år är nominerade till Augustpriset. Jag pratar i videon ovan om vilka sex titlar som är nominerade i barn- och ungdomskategorin.

Under nomineringseventet fick jag möjlighet att växla några ord med ordförande Björn Sundmark och ledamöterna Amanda Stenberg och Mia Juhlin. De berättade då att de var mycket nöjda med de sex nominerade och att det var rätt böcker som kom med i år. I slutstriden hade juryn 30 böcker på sin korta lista. Spännvidden gällande ämnen var spännande och rolig. Björn sa att det inte var givet på förhand vilka sex titlar som skulle bli nominerade och att de läste med ett öppet sinne.

Nu ska det bli mycket spännande att läsa de sex nominerade och se vilken bok jag tycker ska vinna. Den 27 november vet vi vilka tre titlar som vinner i år. Du kan vara på plats, säkra din biljett här (obs idag 13 november är sista dag att köpa biljett).

2 kommentarer:

  1. Min äldsta tjej blev så lockad av att läsa Hon som drömmer, så vi köpte den på eventet. Så snart Isabella läst den skall jag också göra det. Men först de sex fackböckerna. Jag läser just nu Brandvakten, sedan väntar de två biografierna. Den om Karin Boye är ju inte bara tegelstenstjock, utan som två tegelstenar (!), så jag kommer nog att få svårt att hinna igenom den, men än är det nästan två veckor kvar ;) Hur går det för dig, börjar det utkristallisera sig en favorit?

    SvaraRadera
  2. Jag har bara en bok kvar att läsa och det är Johanna Nilssons. Det är ju betydligt lättare för mig att hinna med alla mina sex på en månad medan du har det kämpigare med tegelstenar. För mig just nu står det mellan tre böcker och jag hoppas hinna läsa om dem för att se vilken jag tycker ska vinna. Avslöjar inte vilka de är fören jag har läst alla. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.