måndag 31 oktober 2016

Augustpriset 2016: De nominerade är...

Alla bilder är tagna av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Förra måndagen var jag på Kulturhuset Stadsteatern inne i centrala Stockholm för att få reda på vilka det är som nominerats till Augustpriset i år. Hela dagen innan hade jag varit nervös, pratat med kollegor om det till höger och vänster. Förr har vi som bekant fått veta vilka de nominerade är genom en presskonferens sluten för allmänheten på plats men öppen via en webbsändning, vid lunchtid och på Nalen. Nytt för i år var att det var en kombinerad presskonferens för media och öppet evenemang för kultur- och litteraturintresserad allmänhet. Programledare för kvällen var Tara Moshizi och Daniel Sjölin. Jag tänkte börja med att gå igenom vilka som nominerats och sen gå över till vad jag tyckte om evenemanget.
Tara samtalar med Erik Titusson, ordförande för Lilla Augustpriset, samt kvällens värdar Tara och Daniel
 
 Förläggarföreningens ordförande Eva Gedin hälsar alla välkomna. Tara samtalar med en av bloggambassadörerna, Sofia från En förbannad podd

Årets barn- och ungdomsbok

Idag vet jag inte vem jag är av Ida Sundin Asp, Urax

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson, Natur & Kultur

Tio över ett av Ann-Helén Laestadius, Rabén & Sjögren

Oj, en polis av Eva Lindström, Alfabeta Bokförlag

Djur som ingen sett utom vi av Ulf Stark & Linda Bondestam, Berghs Förlag

Åka buss av Henrik Wallnäs & Matilda Ruta, Natur & Kultur


Årets skönlitterära bok

Aftonland av Therese Bohman, Norstedts

djupa kärlek ingen av Ann Jäderlund, Albert Bonniers Förlag

Välkommen till Amerika
av Linda Boström Knausgård, Modernista

En dramatikers dagbok 20132015
av Lars Norén, Albert Bonniers Förlag

Eländet av Andrzej Tichý, Albert Bonniers Förlag

De polyglotta älskarna av Lina Wolff, Albert Bonniers Förlag


Årets faktabok

Gutenberggalaxens nova. En essäberättelse om Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution
av Nina Burton, Albert Bonniers Förlag

Arktis. Liv i en värld av is och snö av Felix Heintzenberg & Ole Jørgen Liodden, Bio & Fokus Förlag

Glömskans bibliotek. En essä om demens, vansinne och litteratur av Ulf Karl Olov Nilsson, Norstedts

Skotten i Köpenhamn. Ett reportage om Lars Vilks, extremism och yttrandefrihetens gränser av Niklas Orrenius, Albert Bonniers Förlag

Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk, Ordfront förlag

1947 av Elisabeth Åsbrink, Natur & Kultur


Lilla Augustpriset

Perspektiv – en rymdsaga om Medelhavet av Henning Bollmark, Uppsala

Nedräkning av Sanna Fagerström, Uppsala

Åttahundratusen trehundrafemtiosex tick och ett knippe röda tulpaner
av Smilla Luuk, Stockholm

Då rallarrosen blommar av Sigrid Nikka, Höllviken

Samklang av Matilda Stjernqvist, Ryssby

Jag är 20 år och har OCD av Gabriel Zetterström, Lidingö

Glöm inte att du kan vara med och rösta på det bidrag du tycker är bäst. Läs de nominerade bidragen och rösta på Augustprisets hemsida, länk. Du har till 21 november på dig att läsa och rösta.

Jag lyckades endast tippa två rätt och det var Aftonland och De polyglotta älskarna. I övrigt var jag rätt bevsiken med samtliga tre kategorier. Det blev återigen övervikt på bilderböcker i barn- och ungdomsklassen. På sociala medier såg jag en kommentar om att juryn väljer ungdomsböcker för att de ligger åldersmässigt närmre juryns egen ålder och bilderböckerna för att det är nostalgiskt och att de väljer titlar vars formspråk känns nytt, något som Åsa Warnqvist (juryns ordförande) lyfte fram själv under kvällen. Jag tycker att det är synd, orättvist och skamligt att mellanåldersböckerna gång på gång förbises. Det har getts ut så många fina mellanåldersböcker som förtjänade en nominering och jag är så less på att att år efter år få föra fram argumentet hur ska dessa bilderböcker och ungdomsböcker kunna jämföras med varandra och det blir än mer absurt när det inte finns något däremellan nominerat. Då blir det ytterligheterna i barn- och ungdomsutgivningen som representeras, böckerna för de minsta och äldsta för målgruppen barn- och ungdomar. Vi får se vad utredningen av kategorierna visar och jag håller tummarna att de delar på kategorin och att det inte bara gör att ungdomsböckerna får likvärdiga motståndspartner men även att kapitelböckerna får en ärlig chans. Jag är så arg och besviken att Du, bara av Anna Ahlund inte nominerades, det var den titel jag hoppades allra mest på. Nu måste den nomineras till Slangbellan för den förtjänar alla priser i världen.  
Den skönlitterära klassen dominerades av Albert Bonniers förlag med fyra av sex titlar. Jag tror och hoppas på Aftonland men annars har jag svårt att känna någon entusiasm över de nominerade. Vad gäller faktaboksklassen brukar jag inte bry mig så mycket men även där känns det så ljummet i år. Jag tror att det kommer att stå mellan 1947 och Skotten i Köpenhamn. Så här ser fördelningen ut gällande förlag som har titlar nominerade. Bäst spridning är det som vanligt i barn- och ungdomsklassen samt faktaboksklassen:
  • Albert Bonniers förlag 6st
  • Natur & Kultur 3st
  • Norstedts 2st
  • Rabén & Sjögren 1st
  • Urax 1st
  • Alfabeta Bokförlag 1st
  • Berghs Förlag 1st
  • Ordfront förlag 1st
  • Bio & Fokus förlag 1st
  • Modernista 1st
Så till själva evenemanget och mina tankar kring det. För det första, slå inte ihop ett pressevent med ett öppet publikt evenemang. Att vara där och försöka rapportera i realtid var smått omöjligt. Istället för att som vanligt köra kategorivis så presenterades de nu i grupper om tre eller fyra med lösa och ibland krystade gemensamma nämnare. Det gällde då att ha tungan rätt i min och ett anteckningsblock nära till hands för att föra statistik hur många ur varje kategori som hitintills presenteras och hur många slottar som var kvar.

För det andra, var det en möblering som lämnade mycket att önska, borta var den salongssittning med fasta stolsrader i lutande vinkel som brukar vara i Hörsalen och istället fanns det några få stolar och resten var ståyta med lite ståbord utplacerade här och där. Det gjorde att jag och flera av bloggambassadörerna och annan press som ville ha bra bilder stod långt fram och därmed skymde sikten för andra som stod vid borden och försökte se. Alla hade tjänat på salongssittningen som gjort att alla haft bra sikt och sedan ha en pressektion så att vi ed våra kameror inte skymde sikten för andra.

För det tredje, när de nominerade väl presenterades så var det genom en snabbt svepande film där omslag och titlar var med under samma tid som de närvarande författarna tog sig ut på scen. Sedan försvann titlarna och jag fick ägna resterande tid åt att googla namn och titel medan författarna intervjuades. Detta hade lätt kunna undvikas genom att när författarna väl var på plats så kom en bild upp med bild på omslag, titel, författarnamn och förlag upp så att vi alla kunde se vilka böcker de skrivit/illustrerat samtidigt som de samtalade. Jag saknade också att motiveringarna till de nominerade verken lästes upp, vilket de alltid brukar göra.

För att summera. Jag är inte nöjd med upplägget att slå ihop presskonferensen vid lunchtid med ett publikt öppet evenemang på kvällen. Hade jag varit där och till exempel redan vetat vilka som nominerats (för att jag varit på den reguljära presskonferensen) alternativt inte för att rapportera alls så hade jag nog tyckt att detta var ett trevligt, modernt och inbjudande evenemang. För tanken med att samtala med de nominerade, ta upp gemensamma teman och att intervjua jury och andra som är involverade var god. Då hade jag kunnat ta till mig av de författarsamtal som hölls, den närhet jag fick till författarna genom att också kunna köpa de nominerade titlarna och få min bok signerad efteråt (dock skulle detta ha informerats om från scen för många hann gå innan alla bord var på plats och författare redo att signera). Men nu var jag där som pressperson och då blev det rörigt och jag var mest frustrerad under hela evenemanget. Och visst det kan bara vara jag som tar mitt twittrande och bloggande på för stort allvar, regelrätt press kanske tyckte att detta var jättebra och inte alls saknade presskonferensen utan var nöjda med den pressfrukost som vi bloggare inte fick komma på där de nominerade presenterades och intervjuades.

Den 28 november vet vi vilka som vinner och galan hålls som vanligt i Stockholms Konserthus och leds av Niklas Strömstedt. Vad tycker ni om de nominerade titlarna, är ni nöjda eller saknade ni någon titel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.