söndag 22 maj 2016

Johannas topp 5: vecka 20

När det här inlägget publiceras befinner jag mig som sagt i London och firar min födelsedag som var igår. Veckans topplista innehåller uteslutande feministiskt innehåll. Jag tänkte att vi skulle boosta oss lite. Hoppas att ni får en fin söndag!

          
  1.  Det som nästan kan ses som en feministiskt nationalsång är väl Beyoncés låt Run the World (Girls). Jag är faktiskt inte ett så stort fan av henne med den här låten gillar jag.

  2. En av mina stora feministiska förebilder är Caitlin Moran och hon har varit med på en topplista för inte allt för länge sedan men det går inte att få för mycket av Caitlin så här kommer ett av mina favoritsamtal med henne. Det är från Internationell Författarscen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm från 2012 när hon samtalar med Jan Gradvall.


  3. Eftersom detta är en kärleksfest med feministiskt tema går det inte att inte ta med ett av de bästa TED-talks på temat med en av mina stora favoriter nämligen Chimamanda Ngozi Adichie och hennes föredrag som heter We should all be feminists.

  4. I vintras gick jag en studiecirkel på ABF Stockholm som behandlade både nagellack och feminism. Tidningen Arbetet skrev en artikel om cirkeln jag tycker att ni ska läsa artikeln och sedan även lyssna på det poddavsnitt som gjordes av Julia Skott om just nagellack som yours truly medverkade i. För det är väldigt intressant att titta på relationen mellan skönhet/yta och feminism.

  5. Min nya idol är Roxane Gay och i veckan snubblade jag över hennes föredrag samt samtal på PEN World Voices från början av maj. Det handlar om vikt, feminism och såklart om Beyoncé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.